Khaoz Twist The Knife A Little Deeper

Rusty Cage Records

Khaoz

Khaoz is een old school death metal band die in 2008 werd opgericht door bandleden van onder andere The Embodiment, Dead Head, Sinister, Houwister en Pleurisy. Als ik het goed heb werd deze EP afgelopen jaar al in eigen beheer uitgebracht maar onlangs heeft de band onderdak gevonden bij het Nederlandse Rusty Cage Records label die het album als digitale download uitbrengt.

Als je naar het verleden kijkt van de bandleden van deze band is het dan ook niet zo verwonderlijk dat we hier met een stel goede muzikanten te maken hebben. Dat de muziek bruut is vol met diversiteit is ook geen verassing en wat opvalt zijn de zware grunts van zanger Olav en de gillen en schreeuwen van zanger Johan. De cd beukt en bevat behoorlijk wat tempowisselingen. Ook gaan mijn complimenten uit naar het vette, strakke en beukende drumwerk. Het basgeluid vult de drums perfect aan maar ook de gitaarriffs zijn van fijne kwaliteit. Bij het nummer “Only to the Worms” is ook gelijk een videoclip gemaakt dat via de volgende link is te bezichtigen. !!!!!!!!!!!!!!!! Het tweede nummer “Misanthropy” is een sterk en pakkend nummer en voor wie van snellere nummers houd moet maar eens luisteren naar “Shattered Light Insanity”. Het volgende “Inveterate Fantasy” is dan weer een wat trager nummer voorzien van snelle breaks. Het laatste nummer “Lost in Serenity” is weer een lekkere snelle afsluiter van deze prima mini cd!

Al met al levert Khaoz een prima visite kaartje af en ik kijk dan ook al uit naar een eventueel volwaardig album. Het album werd gemixt en gemasterd door Harris Johns (Immolation, Kreator, Pestilence) in de Music Lab Studio Berlin in Duitsland en het geluid op deze EP is dan ook prima in orde. Dus als je van de Hollandse old school deathmetal houdt luid mijn advies, gewoon kopen die plaat! (Talitha Martijn)

01. Only To The Worm
02. Misantrophy
03. Shattered Light Insanity