Izegrim Point Of No Return

Rusty Cage Records

Website: Izegrim

De uit Zutphen afkomstige death / thrash formatie Izegrim heeft een roerig jaar achter de rug, halverwege 2008 verliet immers drummer Joep de band en niet veel later zag de band ook zangeres Kristien vertrekken en dat alles niet veel na de release van het uitstekende “Tribute To Totalitarianism” album dat begin 2008 het levenslicht zag. De band liet het hier echter niet bij zitten en ging eerst op zoek naar een nieuwe drummer. Deze werd gevonden in Ivo Maarhuis en het was al snel duidelijk dat bassiste Marloes Voskuil voortaan de zangpartijen voor haar rekening zou nemen. Ondertussen werkte de band gestaag door aan hun carrière en werd er veelvuldig opgetreden. Begin dit jaar trok de band uiteindelijk de studio in om een aantal nieuwe tracks op te nemen die terug te vinden zijn op deze nieuwste release van de band. Deze nieuwe EP, heeft de titel “Point Of No Return” meegekregen.

Het album opent met het felle, agressieve, uptempo “Point Of No Return” voorzien van degelijk gitaarwerk, uitstekende solo’s en waarbij bassiste Marloes bewijst niet onder te doen dan voorganger Kristien. Verder moet ik bij het beluisteren van de song zo nu en dan wel een beetje aan Arch Enemy denken. Ook het volgende “No Place Like Home” kent dezelfde ingrediënten, scheurende gitaren, brute zang en vette, beukende drumpartijen. Ook “End Of Time” komt lekker agressief over, maar is toch ook voorzien van de nodige melodie. ‘Point Of No Return’ bevat naast drie nieuwe tracks tevens een herbewerkte versie van het nummer “Angel Of Demise“ afkomstig van het niet meer verkrijgbare uit 2002 stammende album ‘Guidelines For Genocide’.

Het geluid op deze EP is verder prima in orde, al met al heeft Izegrim met “Point Of No Return” dan ook een heerlijk agressief thrash plaatje afgeleverd. De band weet tevens een flinke dosis death metal en melodie in de songs te verwerken waardoor de songs toch de nodige afwisseling bieden. De vele optredens die de band het afgelopen jaar heeft dan ook duidelijk zijn vruchten afgeworpen want de band klinkt op deze nieuwe EP hechter, strakker en vetter dan ooit. Verder heeft de band ook het oude logo vervangen waarmee de band met ‘Point Of No Return’ dan ook een duidelijk stap richting de toekomst maakt en wat mij betreft is deze dan ook uitstekend geslaagd en laat die nieuwe plaat maar snel komen, klasse!

01. Point Of No Return

02. No Place Like Home

03. End Of Time