Infernal Execrator Antichrist Execration

Pulverized Records

Website: Infernal Execrator

Infernal Execrator uit Singapore bestaat pas sinds 2005 dus is het niet vreemd dat deze EP pas het derde wapenfeit is van deze band, naast een demo en een split met Imperial Tyrants. Daarnaast is Lord Ashir het enige overgebleven lid van de band, maar of hij nu ook al het drum- en basswerk heeft gedaan op deze EP is onduidelijk. Niettemin verschijnt deze EP in een mooi 6-panel digipak formaat zodat er ook wat te kijken valt naast het luisterplezier. Pulverised Records heeft al eerder aangetoond dat het prima weet om te gaan met EP's (bijvoorbeeld de In Aeternum en Satariel EP's die ook op deze webzine zijn besproken). Met bovendien een cover getekend door Chris Moyen (bekend van Beherit, Blasphemy, Incantation en ga zo maar door) kan het al bijna niet misgaan.

Maar hoe is de muziek dan? Nou, zoals bijna met alles uit Singapore is de basis snoeiharde black metal, gemengd met wat thrashinvloeden. Na een paar rustige aanslagen en slaande klokken begint het geweld al. 'Massacre of the Evangelists' laat op sneltreinvaart horen waarom meneer Ashir niet zo gediend is van mensen met zendingsdrang. Ook 'Antichrist Execration' gaat in razend tempo door, maar besluit op een langzamer tempo. Dit langzame sluitstuk wordt gebruikt als opstapje naar 'Armageddon Bestial Battle' wat weer in een moordend tempo langskomt. Pas bij 'Final Blasphemy' begint de gitaar rustig te spelen en worden er lekkere koude riffs geproduceerd. Met af en toe een versnelling is dit een van de meest gevarieerde nummers van de EP, en vooral dit nummer laat zien dat Lord Ashir niet de zoveelste aap is die zijn drumstel aan gort ramt onder het mom van muzikale uiting. Het nummer zit goed in elkaar, de gitaar staat lekker op de voorgrond en het hele stuk ramt en beukt als een malle, in de positieve zin. Ook 'Pure Genocidal Apocalypse' is weer zo'n gitaargeorienteerd nummer, hoewel niet zo sterk als 'Final Blasphemy'. Niettemin kent het wel enkele interessante momenten en het gitaarspel is goed. De drums daarentegen klinken niet helemaal netjes, maar dat is een klein smetje. Met de cover 'Sodomythical Frostgoats' van landgenoten Impiety besluit het nummer. Dit nummer kent wat meer langzamere passages dan de vorige nummers en is dus ook een wat makkelijkere afsluiter. Ik ben niet bekend met het origineel, Impiety heeft me nooit heel erg getrokken sinds ik Kaos Kommand 696 hoorde, maar het nummer klinkt prima.

Infernal Execrator laat met dit schijfje horen dat ze potentieel hebben om wel eens een keurig album af te leveren zo snel als dat opgenomen gaat worden. Toegegeven, je moet van deze razende vorm van black metal houden, maar de band weet alles in de juiste proporties te zetten waardoor de EP goed wegluisterd. Dit zal niet geheel onverdienstelijk komen door de kraakheldere productie. Ik ben zeker benieuwd naar een full-length van deze lui. (Thomas van Golen)

01. Massacre Of The Evangelists
02. Antichrist Execration
03. Armageddon Bestial Battle