Iced Earth Overtue Of The Wicked

SPV  / Steamhammer

Website: Iced Earth

Iced Earth heeft onlangs een nieuwe single opgenomen getiteld ‘Overture Of The Wicked’, die op 4 juni moet uitkomen. De single bevat een remake van de “Something Wicked” trilogie en één nieuw nummer, als voorloper voor de twee ‘Something Wicked’ waarop het complete verhaal uit de doeken wordt gedaan in de vorm van de albums ‘Framing Armageddon (Something Wicked Part 1) en ‘Revelation Abomination (Something Wicked Part 2)’, die respectievelijk voor september 2007 en maart 2008 gepland staan.

De eerste song “Ten Thousand Strong” is en klassieke Iced Earth song met snelle dubbele bass drumwerk, snelle, agressieve gitaar structuren en gierende solo’s. De song trapt af met een lange, hoge uithaal van zanger Tim Owens om vervolgens de rest van de song een geode performance neer te zetten, met hier en daar emotionele zanglijnen.

De drie song van de trilogie zijn een soort van overzicht van het sciencefiction / fantasie verhaal dat 12.000 jaar terug in de tijd gaat en ons naar de dag van vandaag leidt, tijdens de twee eerder genoemde albums zal het complete verhaal tot in de kleinste details uit de doeken worden gedaan. De eerste song “Prophecy” van de trilogie is wat langzamer dan het origineel en daardoor een van mindere songs van deze single. Het volgende “Birth Of The Wicked” kan mij dan beter bekoren, vooral het solwerk is uitstekend en ook weet Tim Owens de originele zanglijnen van voormalig zanger Matt Barlow overtuigend te brengen. Met het afsluitende “The Coming Curse” is het geheel complete, ondanks dat we het piano intro moeten missen in deze versie heeft Iced Earth een donkerder en agressiever dan het originele epische verhaal weten neer te zetten met een hoofdrol voor Tim Owens en gitarist Jon Schaffer.

De songs op deze single zullen verder exclusief voor deze release zijn, zelf de song “Ten Thousand Strong” zal in een andere versie op het uiteindelijk album belanden. De song werden opgenomen in de Soaring Eagle Sound studio en werd gemixt en gemasterd door Jim Morris in zijn eigen Morrissound studio te Tampa.

01. Ten Thousand Strong
02. Prophecy
03. Birth Of The Wicked