Heaven's Basement Heaven's Basement

Bad Reputation Records / Suburban

Heaven's Basement

Het Engelse Heaven’s Basement was onlangs nog te zien als voorprogramma van Papa Roach in een bijna uitverkocht 013 en eerder dit jaar stond de band nog op de Engelse editie van het Sonisphere festival. De nog jonge band ging voorheen door het leven als Hurricane Party dat later werd veranderd in Roadstar. In 2008 wordt uiteindelijk uit de overblijfselen van Roadstar de band Heaven’s Basement opgericht. Vervolgens trekt begin 2009 de band de studio in voor de opnames van hun eerste EP die onlangs door Bad Reputation Records is uitgebracht. Wat betreft de muziek, deze ligt in het straatje van bands als Guns n' Roses, LA Guns, Quiet Riot en Mötley Crüe.

Op het album vinden we vervolgens een zestal songs terug voorzien van stevig gitaarwerk met een ruig randje. Luister maar eens naar de sleazy opener “Tear Your Heart Out” die tevens voorzien is melodieuze refreinen. Ook het volgende “Executioner's Day” kan mij wel bekoren, het enthousiasme spat er vanaf, de song bevat heerlijk solowerk van beide gitaristen en de vocalen van zanger Richie Hevanz zijn aangenaam om naar te luisteren. Ook de rest van bevat dezelfde ingrediënten, sleazy rock voorzien van de nodige bluesy invloeden zoals goed waarneembaar is tijdens “Graduation”. Het volgende “Saint Routine” is vervolgens een mooie semi ballad om vervolgens stevig uit te halen met het up-tempo “Fear Of Getting Off”. Het album wordt afgesloten door een van de betere nummers van het album, te weten het stevige “Reign On My Parade”.

Met deze EP heeft Heaven's Basement een prima visite kaartje afgeleverd, echter had ik toch liever gezien dan de band een volwaardig album had afgeleverd want zes songs is naar mijn idee net te weinig. De EP werd overigens geproduceerd door Bob Marlette (Black Stone Cherry, Airbourne, Shinedown) en ik moet toegeven, het geluid is prima.

Track List:
01. Tear Your Heart Out
02. Executioner's Day