Ghost If You Have Ghost

Spinefarm Records

Ghost

Na het succes van het eerste album ‘Opus Eponymous’ van het Zweedse gezelschap Ghost is het erg hard gegaan met de band. Ghost behoeft dan ook nauwelijks enige introductie, de Zweden weten immers op eigen kracht volle zalen te trekken. Ook heeft de band inmiddels veelvuldig in het voorprogramma gestaan van grote acts als Iron Maiden en Metallica. Na de release van hun lang verwachte tweede langspeler ‘Infestissumam’ eerder dit jaar heeft de band bijna aan één stuk getourd en is de populariteit van de band alleen maar toegenomen.

Tussen de bedrijven door heeft de band de EP ‘If You Have Ghost’ opgenomen waarop de band een viertal covers ten gehore brengt welke werden opgenomen onder leiding van niemand minder dan Dave Grohl. Nu had de band ten tijde van het eerste album ‘Opus Eponymous’ al de cover “Here Comes The Sun” van The Beatles opgenomen. Dit keer heeft de band gekozen voor nummers van Roky Erickson, Abba, Army Of Lovers en Depeche Mode.

Zo gaat het album van start met “If You Have Ghosts”, een gelikte song die eigenlijk niet veel afwijkt van het origineel. De vocalen klinken eigenlijk erg rustgevend en ook het gitaarwerk ligt gewoon goed in het gehoor. De Abba song “I'm A Marionette” heeft vervolgens een behoorlijke Ghost-behandeling ondergaan en klink enigszins duistere en sinister. Ook “Crucified” van het extravagant jaren tachtig popgezelschap Army Of Lovers heeft een behoorlijke verandering ondergaan en hierdoor klinkt de song een stuk donkerder dan het origineel. “Waiting For The Night” van Depeche Mode klink vervolgens wat steviger en donkerder dan het origineel. De EP wordt verder nog aangevuld met een live uitvoering van “Secular Haze” die overigens voor een live opname erg goed klinkt.

Al met al weet Ghost met ‘If You Have Ghost’ een zeer aangename EP af te leveren waarbij de opgenomen covers prima aansluiten bij het eigen werk. Verder valt er op de productie van Grohl niet veel aan te merken, het geluid is gewoon prima.

01. If You Have Ghosts (Roky Erickson cover)
02. I'm A Marionette (Abba cover)
03. Crucified (Army Of Lovers cover)