Engrained Anger, Roots & Rock N Roll

Steamhammer / SPV

Engrained

Op 26 februari zal de EP ‘Anger, Roots & Rock N Roll’ van de Duitse punk 'n' roll band Engrained verschijnen via Steamhammer / SPV. De band werd ergens begin jaren negentig opgericht en in die tijd lag de sound van de band meer in richting van de hardcore hoek. Door de jaren heen bracht Engrained een aantal, in eigen beheer opgenomen EP’s uit en onderging de band diversen bezettingswisselingen. Tevens werd het podium gedeeld met bands als Peter Pan Speedrock, The Dickies, Gluecifer en US Bombs en werd afgelopen jaar een deal gesloten met het Steamhammer / SPV label.

Het album opent met de old-school punk rocker “Traitor“, een rechttoe rechtaan punkrock nummer voorzien van degelijk gitaarwerk. Het volgende “Pretty City” is dan een heerlijke rauwe, up-tempo speedrock song voorzien van de rauwe vocalen van zanger Fenne waarbij zo nu en dan de hardcore invloeden nog steeds waarneembaar zijn. Het tempo gaat vervolgens wat omlaag tijdens “Leave You Behind”, wat verder is dat de song voorzien is van spetterend gitaarwerk van beide gitaristen. Het album wordt afgesloten met de Poison Idea cover “Plastic Bomb” die de Engrained overigens nog steeds live ten gehore brengt.

Met ‘Anger, Roots & Rock N Roll’ heeft de band een prima visitekaartje afgegeven. De band weet met de vier eigen nummers op deze EP een degelijke mix van vunzige Rock´n´ Roll gemixt met old school punk neer te zetten. Fans van bands als Rancid, Motörhead, Peter Pan Speedrock, Gluecifer en consorten moeten deze EP dan ook zeker eens gaan beluisteren. Het enige minpuntje van deze EP is echter dat deze slechts een kwartiertje duurt. Dit is toch wel wat aan de korte kant want het was waarschijnlijk niet moeilijk geweest om deze EP eventueel aan te vullen met wat ouder werk als bonusmateriaal.

01. Traitor
02. Pretty City
03. Leave You Behind