Divine Eve  Vengeful and Obstinate

Ibex Moon Records

Divine Eve

Ibex Moon is niet te stoppen met het uitbrengen van nieuwe releases van bands die na lange tijd weer bij elkaar zijn gekomen. Zie hier Divine Eve. Opgericht in 1992, ten gronde gegaan in 1995 en herrezen uit de dood in 2008. Nu is hier een EP verschenen om ons alvast warm te laten draaien voor een full-length album dat eraan gaat komen.

Net zoals andere Ibex Moon bands tapt ook Divine Eve uit het death metal vaatje. Echter mengen de Texanen dit wel met een gezonde dosis doom, waardoor de uitkomst doom/death is waarbij de doom qua songwriting de overhand heeft maar de death qua sound. Een referentie naar Asphyx is in Nederland dan natuurlijk onvermijdelijk, maar heel veel op elkaar lijken doet het niet. Divine Eve heeft duidelijk de voorkeur gegeven aan een kristalheldere productie. Opener ‘Whispers of Fire’ moddert lekker door en zit zelfs vast in het moeras af en toe. ‘The Ravages of Heathen Man’ wordt ondersteund door klaroengeschal en de nodige riffs. Ook dit nummer is goed ondergedompeld in de doom-saus en heeft af en toe wel iets weg van Celtic Frost’s laatste album ‘Monotheist’. ‘Vindication’ kent een fade-in en ook hier is het langzaam aan maar wel platwalsen totdat het nummer echt begint. We worden verrast met een aardig mid-tempo nummer waar echter wel meer in had gezeten want zo spannend is dit niet ondanks de welkome afwisseling. ‘Grievous Ascendance’ is zelfs up-tempo met wat solo’s hier en daar.

De EP laat prima zien waartoe Divine Eve in staat is. Doom/death zijn de eerste nummers zeker. De twee andere nummers laten zien dat ook wat sneller mogelijk is, maar er moet duidelijk gezegd worden dat op de langzame stukken de band het beste uit de verf komt. Als de band binnenkort de studio ingaat na hun Europa-tour met Incantation hoop ik dan ook dat ze gaan klinken als de eerste twee nummers. Daar ligt hun kracht, en niet bij de up-tempo muziek. (Thomas van Golen)

Michael Sleavin – Rhythm guitar, vocals
Xan Hammack – Lead guitar, vocals
Matt Killen – Drums, backing vocals