Defenestration For Us It Ends When We Drown

Rising Records

Website : -

We worden de laatste tijd bestookt met Engelse metalcore bands via het eveneens Engelse Rising Records. Zo zal de uit 2004 stammende EP ‘For Us It Ends When We Drown’ van het Defenestration opnieuw worden uitgebracht en is het schijfje vanaf 24 oktober verkrijgbaar. De band werd opgericht in 1999 en tourde in het voorprogramma van artiesten zoals Raging Speedhorn, Will Haven, Napalm Death en Megadeth. Verder is mij niet zoveel bekend van deze band maar als ik het goed heb begrepen is de band in 2004 uit elkaar gegaan, dus waarom deze EP na vier jaar opnieuw wordt uitgebracht is mij een raadsel.

Verder detail is dat de band werd aangevoerd door zangeres Gen Tasker, die inmiddels in de band Thracia te horen is en vinden we in de gelederen ook gitarist Jamie Thompson terug die later de overstap maakte naar Raging Speedhorn. De zes songs op deze EP zijn een mix van harde metal met hier en daar wat rock, punk en hardcore invloeden en mede door de moderne (lees metalcore) zangpartijen van Gen Tasker wordt het geheel tot een herkenbaar metalcore geluid gesmeed. Verder zijn de songs niet echt sterk en begint de zang van Gen al na enkele songs te vervelen, enige uitschieters op het album zijn dan ook alleen het uptempo “Excuses And Exits” en het enigszins doomy “Queue To Nowhere”. Verder is ook de productie niet echt van een hoogstaand niveau, al met al scoort Defenestration dan ook behoorlijk wat minpunten waardoor het schijfje alleen interessant is voor fan van de band die deze EP nog niet in huis hebben.

01. Moments Of Truth
02. Going To Vancouver
03. Game Over