Darkthrone NWOBHM (New Wave Of Black Heavy Metal)

Peaceville / Suburban

Website: Darkthrone

Sinds 'The Cult is Alive'-sessie lijkt Darkthrone de smaak te pakken te krijgen om voorafgaand aan elk nieuw album een EP uit te brengen met daarop een aantal exclusieve nummers en dergelijke. Was de vorige EP getiteld 'Too Old, Too Cold', is dan nu de beurt aan 'NWOBHM'. Volledig uitgespeld staat daar New Wave Of Black Heavy Metal'. Volgens de jongens van Darkthrone zijn ze een nieuwe richting ingeslagen wat een mix oplevert van 'epische thrash en heavy metal, goede punk en primitieve black metal'. Geen idee wat je je daarbij moet voorstellen? Ik ook niet

In ieder geval staan er vier nummers op deze EP. 'Wisdom of the Dead' staat hier in een andere versie op dan op de full-length 'F.O.A.D.' zal verschijnen. Het begint als een vrij rustig nummer, gestuwd door een hypnotiserende riff. Langzamerhand gaat het tempo een tikje omhoog richting mid-tempo en komt Nocturno Culto's krakende en sinds ‘The Cult is Alive’ erg kenmerkende stem erbij. Zo blijft dit nummer zweven tussen de twee snelheden. Dankzij de riffs heeft dit nummer duidelijk potentie. Interessanter is nog hoe de versie op het album gaat zijn, want deze versie kan al de waardering wegdragen.

'Canadian Metal' is een nummer dat zo in het verlengde ligt van 'The Cult is Alive'. Een lekker up-tempo (maar nog geen blastbeat-stofzuiger-snelheid) nummer met snerpende solo's dat een ode is aan oude Canadese bands zoals Slaughter, Obliveon, Piledriver, Sacrifice, en Razor. De versie op de EP is met Fenriz op zang, terwijl de versie op de cd met Nocturno op zang zal verschijnen. En met een refrein dat simpelweg bestaat uit: Canadian Metal!!! wordt dit een knaller van jewelste op elke metal-disco vermoed ik zo.

'Hedninger Fra Helvete' betekend 'heidenen voor de hel' en zo klinkt het ook. Dit nummer heeft een net iets minder duidelijke productie dan de vorige twee, en ook Nocturno klinkt een stuk rasperiger. Dit nummer verschijnt niet op 'F.O.A.D' en is dus, samen met de cover, alleen exclusief op de EP te vinden. Het nummer zelf is een heerlijk doorpompend nummer, dat stiekem soms meer raakvlakken vertoond met albums zoals 'Hate Them' en 'Plaguewielder' dan met 'The Cult is Alive'. Qua gitaarwerk dan, qua productie en stem hoort het toch meer thuis bij de laatstgenoemde.

Het laatste nummer van de EP is een cover-versie van het nummer 'Bad Attitude' van Testors. Gezien het feit dat dit een Amerikaanse punkrock band is, en de cover vrij degelijk klinkt (hoewel ik het origineel nooit gehoord heb), is maar weer eens duidelijk hoeveel invloed er ook van punk in het werk van Darkthrone te vinden. Op 'The Cult is Alive' was dat al behoorlijk (waardoor de term 'necropunk' snel was uitgevonden om deze muzieksoort te omschrijven). Nu Darkthrone weer een nieuwe invloedsbron heeft gevonden in de epische thrash en heavy metal, is het maar eens even afwachten hoeveel er nog qua punk valt te vinden op de nieuwe plaat.

De eerste twee nummers geven, hoewel het andere versies zijn, toch een degelijk beeld van hoe de nieuwe plaat gaat klinken. Duidelijk in het verlengde van 'The Cult is Alive' maar wel met een iets andere inslag op het gitaarwerk. Zodra de plaat uit is zullen we het echt weten. Niettemin is deze EP een fijn voorproefje ervan. (Thomas van Golen)

01. Wisdom of the Dead
02. Canadian Metal
03. Hedninger Fra Helvete