Cult of Luna Vertikal II

Indie Recordings

Cult of Luna

De Zweedse band Cult of Luna timmert al weer heel wat jaren aan de weg met hun mix van post en sludge metal. Zelf ken ik ze pas een jaar of vijf en heb ik ze leren kennen met hun derde plaat ‘Salvation’ uit 2004,en dat is voor mij tot op de dag van vandaag nog steeds een van hun sterkste albums. In 2008 verscheen ’Eternal Kingdom’ waarop de heren de lijn doorzetten, maar mijn inziens toch iets minder sterk was als ‘Salvation’. Begin dit jaar verscheen dan hun langverwachte zesde studio album en concept plaat genaamd ‘Vertikal’, met de filmklassieker “Metropolis” als inspiratie bron weet Cult of Luna toch weer een vernieuwende wind door het genre te laten waaien. Op de vorige platen was het gebruik van synthesizers tot een minimum behouden, maar op ‘Vertikal’ speelt dit instrument een meer prominente rol. En dat geeft de muziek die extra dimensie waardoor de band klinkt als geen ander.

En dan is er nu dus ‘Vertikal II’, een EP die aansluit bij het concept van zijn voorganger. De tracks “Oro”, “Light Chaser” en “Shun The Mask” passen daarom dan ook perfect in de lijn van ‘Vertikal’. Als vierde en laatste track staat een remix van het meesterlijke nummer “Vicarious Redemption”. Wat me opvalt aan ‘Vertikal II’ is dat er weinig echt harde stukken op staan. Vergeleken bij ‘Vertikal’ klinken de tracks op de EP eerder als nummers die het net niet haalde om op die plaat terecht te komen. Het zijn geen slechte nummers maar het is allemaal een beetje mat, en zeker als je ‘Vertikal’ al een tijdje in je kop hebt zitten verwacht je meer van het zelfde. Maar misschien is dat dan weer de kracht van de band om steeds maar weer te verassen.

Mocht je Cult of Luna nog niet kennen, raad ik je aan om te beginnen met ‘Salvation’, want daarop klinken de zweden op hun best. Verder is het aan te raden eerst ‘Vertikal’ te luisteren voordat je deze EP in je cd speler stopt. Deze geeft naar mijn menig niet echt een goed beeld van hoe ze op hun best klinken. Hou je van bands als Explosions In The Sky en Neurosis, dan kun je met Cult of Luna bijna niet mis gaan. Hun Post/Sludge Metal is er een van zeer hoge kwaliteit en vooral creativiteit. En mocht je ze live willen aanschouwen dan staan ze op vrijdag 1 november samen met de Belgische helden van Amenra in het Patronaat in Haarlem. (Gerrit Koekebakker)

01. Oro
02. Light Chaser
03. Shun The Mask