Coldsteel America Idle

Stormspell Records

Coldsteel

Na een break van zo’n twintig jaar komt de New York thrash metal band Coldsteel met een nieuwe EP, getiteld ‘America Idle’. De band werd in 1986 opgericht, waarbij in de beginperiode nog voornamelijk covers van bands als Metallica, Slayer, Anthrax, Megadeth en Overkill werden gespeeld. In 1987 begon de band met het schrijven van eigen materiaal, dat resulteerde tot de vier nummers tellende demo ‘Dead by Dawn’ in 1988. Na het mislopen met een deal met Metal Blade Records bracht de band nog een tweede demo uit, getiteld ‘Perfect Peace’ waarop de band begin jaren negentig een deal wist te sluiten met het Duitse Turbo Music label waarop het album ‘Freakboy’ uitkwam. Het label ging echter failliet en werd de Europese tour die al gepland was afgeblazen waarop de band door diversen tegenslagen in 1993 uit elkaar viel. In 2012 is de band uiteindelijk weer bij elkaar gekomen, en heeft de band zelf nieuw materiaal opgenomen.

Omdat de band nooit verder is gekomen dan Amerika had ik eigenlijk nooit eerder van de band gehoord en ik denk velen met mij. Daar zal echter snel verandering in gaan komen want Coldsteel is een prima thrashband. Zo gaat het album na een kort intro van start met het titelnummer ” America Idle”. Wat we voorgeschoteld krijgen is een solide track, voorzien van groovend gitaarwerk en catchy zangpartijen. Verder is de song halverwege voorzien van een mooie break, waarbij we bijna op het verkeerde spoor worden gezet. “Ashes To Ashes” is vervolgens een uptempo song, voorzien van felle riffs, krachtig drumwerk en melodieuze zangpartijen met hier en daar een hoge uithaal. Zanger Troy Norr kan het best omschreven worden als mix tussen James Hetfield en Chuck Billy, maar dan net wat melodieuzer. Ook het fabuleuze gitaarwerk van Eddie Campbell en Joe Shavel waarbij ik wel wat aan het duo Skolnick/ Peterson moet denken mag zeker genoemd worden. Luister bijvoorbeeld maar ook eens naar het solowerk van beide heren tijdens het heavy “Blood Secrets”. Wat verder opvalt is het drumwerk van Hal Aponte, omdat er niet altijd op de hoogste versnelling word gespeeld kan Hal naar hartenlust alle gaatjes dicht timmeren. Deze EP wordt afgesloten met het krachtige, midtempo “You Lose!” waarbij de Testament invloeden weer boven komen drijven.

Met ‘America Idle’ heeft Coldsteel een zeer degelijk thrash album afgeleverd, waarbij originaliteit en klasse voorop staat en waarbij niet altijd in de hoogste versnelling geschakeld hoeft te worden. Wat mij betreft komt de band dan ook zo snel mogelijk richting Europa, want ik zou ze graag eens live aan het werk zien. Fans van het oudere werk van bands als Metallica, Slayer, Testament, Anthrax, Megadeth, of Overkill moeten deze band zeker eens gaan beluisteren. Naast de normale uitvoering op cd zal het album tevens als op vinyl verschijnen in een gelimiteerde oplage van 1000 stuks en als picture disc (200 stuks).

Hal Aponte – Drums
Doug Odell – Bass
Eddie Campbell – Guitars