Caliban Coverfield

Caliban

Het Duitse Caliban is inmiddels geen onbekende meer in het metalcore wereldje. De band werd immers in 1997 opgericht en heeft inmiddels zeven studioalbums uitgebracht waarvan het uit 2009 stammende ´ Say Hello To Tragedy´ de laatste was. Om de tijd te overbruggen tot het nieuwe album, dat later dit jaar zal verschijnen heeft de band een viertal covers opgenomen. Volgens eigen zeggen hebben deze bands het geluid van Caliban sterk beďnvloed en gemaakt to waar Caliban vandaag de dag voor staat. Zo vinden we op het album covers terug van Type O Negative, Rammstein, At The Gates en The Beatles. Wat betreft de eerste drie tracks op deze EP wijkt Caliban in muzikaal opzicht niet veel van het origineel af. Het zijn dan ook de zangpartijen van Andreas Dörner die het grootste verschil maken. De laatste song, “Helter Skelter” van The Beatles heeft de band echter op een echte Caliban manier bewerkt waardoor de song bijna onherkenbaar is. Wat mij betreft had de band dit ook met de eerste drie tracks gedaan, want nu klinkt het allemaal net te lief en te gewoontjes.

Al met al is deze EP leuk voor de fans van de band, maar niet meer dan dat. Deze EP moet dan ook slechts gezien worden als een tussendoortje tot het nieuwe album zal verschijnen. Wat betreft de productie, deze is behoorlijk vet waardoor de nummers goed in het gehoor liggen. Wat mij echter wel wat tegenvalt is dat de totale speelduur nogal aan de korte kant is. Het had de band dan ook niet misstaan als er nog twee covers aan deze EP waren toegevoegd.

01. My Girlfriend's Girlfriend
02. Sonne
03. Blinded By Fear