Behemoth Ezkaton

Regain Records / Suburban

Website: Behemoth

De Poolse extreme metal band Behemoth timmert sinds het uitkomen van het ‘Demigod‘ album in 2004 behoorlijk aan de weg ondersteund door een aantal succesvolle tours door zowel Europa als Amerika. In 2007 verscheen het ‘The Apostasy’ album dat lovende kritieken mocht ontvangen en onlangs verscheen dan nog het live album ‘At the Arena ov Aion’ en inmiddels ligt alweer de volgende EP in de schappen. Deze EP bevat naast een nieuwe song ook enkele niet eerder uitgebrachte nummers en wordt aangevuld met enkele live tracks, opgenomen tijdens de The Apostasy tour in 2007 in Leeuwarden. ‘Ezkaton’, zoals de EP is gedoopt werd gemixt door Daniel Bergstrand en gemastered door Björn Engelmann.

Als eerste komen we het opnieuw opgenomen nummer “Chant For Ezkaton 2000 E.V.” tegen, waarvan het origineel op het ‘Satanica’ album uit 1999 te horen was. Verder komen we dan nog het complete nieuwe “Qadosh” tegen, een brute song die in het verlengde ligt van nummers zoals we op het voorgaande werk ‘The Apostasy’ tegen kwamen en dat beloofd alvast wat voor het aanstaande album dat naar verwachting ergens in 2009 uit zal komen. De twee volgende songs zijn twee covers, “Jama Pekel” van de cult black metal band Master Hammer waarbij de band word bijgestaan door enkel gastzangers en “I’m Not Jesus” van de punk legendes The Ramones. Wat betreft de live nummers, op deze EP staat vermeld dat de song werden opgenomen in oktober 2007 te Leeuwarden, echter omdat mij de info ontbreekt van de onlangs verschenen live CD weet ik dan ook niet of deze opnames verschillen van deze CD. Deze live opnames klinken overigens verder prima en zijn loepzuiver, maar ondanks dat prefereer ik toch liever de band live op het podium te zien.

Al met al weet Behemoth hier een leuke EP af te leveren, met ruim zevenentwintig minuten aan interessant materiaal voor de fans van de band en voer voor de doorgewinterde deathmetal fan. ‘Ezkaton’ zal verkrijgbaar zijn in de normale digipack uitvoering, maar zal uitgebracht worden in een speciale limited-edition box met daarin een viertal 7” picture-disc’s.

01. Chant for Ezkaton 2000 e.v.
02. Qadosh
03. Jama Pekel (Master Hammer cover)