Ayreon vs. Avantasia Elected

InsideOut Music

Website: Ayreon

De rockopera’s van Ayreon en Avantasia kwamen afgelopen 25 januari tegelijk in de winkel. Hoewel de makers hiervan elkaar nauwelijks volgen en al helemaal geen contact hadden werd er door de pers nogal ophef gemaakt over wie het meeste succes zou boeken. Mede door deze ophef én het feit dat men elkaars wederzijdse ultieme rockheld voor een gastoptreden wist te regelen (Alice Cooper op Avantasia en Bruce Dickinson op een Ayreon-album) kwamen de twee quasi beledigd toch met elkaar in contact. Er volgden wat berichten op en neer en de heren Lucassen en Sammet besloten samen een nummer op te nemen.

Hoewel ikzelf zoals de meeste hier al jaren de single-tijd ben “ontgroeid”, is en blijft een Ayreon project natuurlijk altijd interessant. Zo ook in dit geval want ondanks de speelduur van slechts 14 minuten bevat het wel zeker boeiend materiaal wat niet eerder op plaat verscheen: de gezamenlijke track die werd opgenomen betreft de oude Alice Cooper – klassieker “Elected”. Nu valt het met de samenwerking op zich wel mee wat het enige wat Tobias Sammet bijgedragen heeft zijn vocals. Muzikaal gezien zit het vertrouwd goed in elkaar: het is een lekkere stevige uptempo rocker geworden met lekker pompeus gitaarwerk, stevige drums en prima vocalen. Op de overigens prachtig als krant uitgevoerde hoes valt niet alleen de achtergrond maar ook de tekst te lezen: flink doorspekt met droge humor vliegen de heren hierin elkaar naar de keel. Ondanks de uitstekende muziek van Lucassen is het wat mij betreft 1-0 voor Sammet door deze uitsmijter: So your album is called Eleven billion, ten million, ten thousand and eleven.. you’re referring to my sales figures huh? Rekenen was vast niet Tobias zijn sterkste vak, maar persoonlijk zie ik er de humor wel van in.

Er staan in totaal nog 3 andere tracks op deze single: de eerste is een live ingezongen akoestische versie van E=MC2, gezongen door Marjan Welman en slechts begeleidt op akoestische gitaar door Arjen. Hier past maar één reactie: kippenvel! “Ride the Comet” is een van mijn favoriete tracks van 01011001 en past hier dan ook uitstekend tussen; een lekker afwisselend stevig rocknummer met heerlijke drums van huisdrummer Ed Warby, mooie achtergrondvocals van o.a. Floor Jansen en een hoofdrol voor Jorn Lande. De afsluiter “Day Six: Childhood” is een piano bewerking van een track van The Human Equation en ook dit nummer wordt gezongen door Marjan Welman. Ik snap best waarom Arjen haar stem graag gebruikt; wat een genot om naar te luisteren. Dit nummer past dan ook helemaal in het verlengde van track twee.

Ik denk dat er onder de Ayreon-fans nog weinig zullen zijn die regelmatig singles danwel EP’s aanschaffen. Echter gezien de kwaliteit van het gebodene én het feit dat je na aanschaf met een speciale code nog toegang kan krijgen tot een aantal (video)downloads denk ik dat deze “Elected” zijn aanschaf meer dan waard is. (Ben Holster)

01. Elected
02. E=MC2
03. Ride the Comet