r
EP / SINGLE REVIEWS:

Ancestors Invisible White

De nieuwe EP van de uit Los Angeles afkomstige band Ancestors is op 12 september verschenen via Tee Pee Records. Het album heeft de titel ‘Invisible White’ meegekregen en is daarmee de opvolger van het tweede album van de band, getiteld ‘Of Sound Mind’ dat in 2009 verscheen. De band werd in 2006 opgericht en het debuut ‘Neptune With Fire’ stamt uit 2008. De invloeden van Ancestors kunnen gezocht worden in een mengsel van psychedelische / progressieve rock.

Meer lezen

Ayreon vs. Avantasia Elected

De rockopera’s van Ayreon en Avantasia kwamen afgelopen 25 januari tegelijk in de winkel. Hoewel de makers hiervan elkaar nauwelijks volgen en al helemaal geen contact hadden werd er door de pers nogal ophef gemaakt over wie het meeste succes zou boeken. Mede door deze ophef én het feit dat men elkaars wederzijdse ultieme rockheld voor een gastoptreden wist te regelen (Alice Cooper op Avantasia en Bruce Dickinson op een Ayreon-album) kwamen de twee quasi beledigd toch met elkaar in contact.
Meer lezen

Behemoth Ezkaton

De Poolse extreme metal band Behemoth timmert sinds het uitkomen van het ‘Demigod‘ album in 2004 behoorlijk aan de weg ondersteund door een aantal succesvolle tours door zowel Europa als Amerika. In 2007 verscheen het ‘The Apostasy’ album dat lovende kritieken mocht ontvangen en onlangs verscheen dan nog het live album ‘At the Arena ov Aion’ en inmiddels ligt alweer de volgende EP in de schappen.

Meer lezen

Caliban Coverfield

Het Duitse Caliban is inmiddels geen onbekende meer in het metalcore wereldje. De band werd immers in 1997 opgericht en heeft inmiddels zeven studioalbums uitgebracht waarvan het uit 2009 stammende ´ Say Hello To Tragedy´ de laatste was. Om de tijd te overbruggen tot het nieuwe album, dat later dit jaar zal verschijnen heeft de band een viertal covers opgenomen.

Meer lezen

Coldsteel America Idle

Na een break van zo’n twintig jaar komt de New York thrash metal band Coldsteel met een nieuwe EP, getiteld ‘America Idle’. De band werd in 1986 opgericht, waarbij in de beginperiode nog voornamelijk covers van bands als Metallica, Slayer, Anthrax, Megadeth en Overkill werden gespeeld. In 1987 begon de band met het schrijven van eigen materiaal, dat resulteerde tot de vier nummers tellende demo ‘Dead by Dawn’ in 1988.

Meer lezen

Cult of Luna Vertikal II

De Zweedse band Cult of Luna timmert al weer heel wat jaren aan de weg met hun mix van post en sludge metal. Zelf ken ik ze pas een jaar of vijf en heb ik ze leren kennen met hun derde plaat ‘Salvation’ uit 2004,en dat is voor mij tot op de dag van vandaag nog steeds een van hun sterkste albums. In 2008 verscheen ’Eternal Kingdom’ waarop de heren de lijn doorzetten, maar mijn inziens toch iets minder sterk was als ‘Salvation’.

Meer lezen

Darkthrone NWOBHM (New Wave Of Black Heavy Metal)

Sinds 'The Cult is Alive'-sessie lijkt Darkthrone de smaak te pakken te krijgen om voorafgaand aan elk nieuw album een EP uit te brengen met daarop een aantal exclusieve nummers en dergelijke. Was de vorige EP getiteld 'Too Old, Too Cold', is dan nu de beurt aan 'NWOBHM'. Volledig uitgespeld staat daar New Wave Of Black Heavy Metal'. Volgens de jongens van Darkthrone zijn ze een nieuwe richting ingeslagen wat een mix oplevert van 'epische thrash en heavy metal, goede punk en primitieve black metal'. Geen idee wat je je daarbij moet voorstellen? Ik ook niet
Meer lezen

Defenestration For Us It Ends When We Drown

We worden de laatste tijd bestookt met Engelse metalcore bands via het eveneens Engelse Rising Records. Zo zal de uit 2004 stammende EP ‘For Us It Ends When We Drown’ van het Defenestration opnieuw worden uitgebracht en is het schijfje vanaf 24 oktober verkrijgbaar. De band werd opgericht in 1999 en tourde in het voorprogramma van artiesten zoals Raging Speedhorn, Will Haven, Napalm Death en Megadeth. Verder is mij niet zoveel bekend van deze band maar als ik het goed heb begrepen is de band in 2004 uit elkaar gegaan.
Meer lezen

Deus Mortem Darknessence

Deus Mortem is het nieuwe project van de heren Inferno (Behemoth) en Necrosodom (Azarath). De band bestaat sinds 2008 en voorafgaan aan het nieuwe album dat binnenkort zal verschijnen heeft Witching Hour Productions deze 2 track EP ‘Darknessence’ uitgebracht.

Meer lezen

Divine Eve  Vengeful and Obstinate

Ibex Moon is niet te stoppen met het uitbrengen van nieuwe releases van bands die na lange tijd weer bij elkaar zijn gekomen. Zie hier Divine Eve. Opgericht in 1992, ten gronde gegaan in 1995 en herrezen uit de dood in 2008. Nu is hier een EP verschenen om ons alvast warm te laten draaien voor een full-length album dat eraan gaat komen.

Meer lezen

Elconjo Fully Fueled

Het uit Eindhoven afkomstige Elconjo speelt naar eigen zeggen stevige streetpunk rawk & roll, en verwacht dan ook geen songs over bloemetjes, regenbogen of gecompliceerde gevoelens, maar bereid je voor op een partij onversneden rock van de meest smerigste soort die in het straatje ligt van bands zoals Peter Pan Speedrock, AC/DC en Danko Jones.

Meer lezen

Engrained Anger, Roots & Rock N Roll

Op 26 februari zal de EP ‘Anger, Roots & Rock N Roll’ van de Duitse punk 'n' roll band Engrained verschijnen via Steamhammer / SPV. De band werd ergens begin jaren negentig opgericht en in die tijd lag de sound van de band meer in richting van de hardcore hoek. Door de jaren heen bracht Engrained een aantal, in eigen beheer opgenomen EP’s uit en onderging de band diversen bezettingswisselingen.

Meer lezen

Ghost If You Have Ghost

a het succes van het eerste album ‘Opus Eponymous’ van het Zweedse gezelschap Ghost is het erg hard gegaan met de band. Ghost behoeft dan ook nauwelijks enige introductie, de Zweden weten immers op eigen kracht volle zalen te trekken. Ook heeft de band inmiddels veelvuldig in het voorprogramma gestaan van grote acts als Iron Maiden en Metallica. Na de release van hun lang verwachte tweede langspeler ‘Infestissumam’ eerder dit jaar heeft de band bijna aan één stuk getourd.

Meer lezen

Gypsy Pistoleros Welcome to the Hotel De La Muerte

De EP ‘Welcome to the Hotel De La Muerte’ van de Engelse flamenco sleazy glamrock band Gypsy Pistoleros is afgelopen oktober via Bad Reputation Records verschenen. De opnames van de nieuwe EP vonden voornamelijk plaats in de Robannas Studio in Birmingham onder leiding van Miguel Seco. De zangpartijen werden echter opgenomen in de Mighty Atom Studio in Wales onder leiding van producer Joe Gibb (Jane's Addiction, Catatonia, Leftfield, The Kinks, Funeral For A Friend).

Meer lezen

Heaven's Basement Heaven's Basement

Het Engelse Heaven’s Basement was onlangs nog te zien als voorprogramma van Papa Roach in een bijna uitverkocht 013 en eerder dit jaar stond de band nog op de Engelse editie van het Sonisphere festival. De nog jonge band ging voorheen door het leven als Hurricane Party dat later werd veranderd in Roadstar. In 2008 wordt uiteindelijk uit de overblijfselen van Roadstar de band Heaven’s Basement opgericht.

Meer lezen

Hellsongs Lounge

Hellsongs is een coverband uit Gothenburg, Zweden die op een geheel eigen wijze bekende nummers van grootheden zoals Metallica, Iron Maiden en Black Sabbath ten gehore brengen, volgens eigen zeggen Lounge Metal genaamd. De band werd opgericht in 2004 en ondanks dat dit hun eerste EP is kreeg de band al ruime aandacht op nationale en internationale tv en radio stations.

Meer lezen

High Hopes High Hopes

High Hopes is een jonge metalcore band uit Hampshire, Engeland en werd begin 2012 opgericht. De band wist eerder dit jaar een deal te sluiten met This Is Core Records, die de eerste EP van de band, getiteld ‘High Hopes’ op 9 november zullen uitbrengen.

Meer lezen

Hopewell Another Music

De Amerikaanse band Hopewell draait al mee sinds de jaren negentig en heeft inmiddels meerdere albums en EP’s op haar naam staan. Het debuutalbum ‘Contact‘ verscheen in 1998 en was vooral psychedelisch gericht, maar naarmate er meer albums verschenen veranderde ook de muzikale richting van de band. Het laatste studioalbum getiteld ‘Good Good Desperation’ stamt uit 2009, waarbij het dus de hoogste tijd is voor de band om nieuw werk af te leveren.

Meer lezen

Iced Earth I Walk Among You

In navolging van het afgelopen jaar verschenen ‘Framing Armageddon - Something Wicked Part I’ zal op 9 juni de nieuwe single ‘I Walk Among You’ van de Amerikaanse metalband Iced Earth uitkomen. Deze single is de voorloper van het later dit jaar te verschijnen tweede deel van de "Something Wicked" saga. De nieuwe single wordt gekenmerkt door de terugkeer van voormalig zanger Matt Barlow, die de onlangs ontslagen Tim Owens opvolgt.

Meer lezen

Iced Earth Overture Of The Wicked

Iced Earth heeft onlangs een nieuwe single opgenomen getiteld ‘Overture Of The Wicked’, die op 4 juni moet uitkomen. De single bevat een remake van de “Something Wicked” trilogie en één nieuw nummer, als voorloper voor de twee ‘Something Wicked’ waarop het complete verhaal uit de doeken wordt gedaan in de vorm van de albums ‘Framing Armageddon (Something Wicked Part 1) en ‘Revelation Abomination (Something Wicked Part 2)’.

Meer lezen

In Aeternum Curse of Devastation

Alweer uit 2007 is deze EP van de Zweedse black / deathmetallers In Aeternum. Uitgebracht op Pulverised Records, een label uit Singapore, is dit een voorproefje op het komende album. Gemixed door Tommy Tägtren, geproduceerd door de band zelf en gemastered door Dan Swäno himself is dit dan ook een goed dichtgetimmerd schijfje geworden. Want de band maakt al lekker snelle black / death metal dus dat zit nu wel helemaal goed.

Meer lezen

Integrity Black Heksen Rise 7"

Het Noorse label Indie Recordings staat vooral bekend om zijn hoogwaardige black metal releases, maar zo nu en dan komen ook andere genre’s aan bod. Zo is er onlangs een 7”single verschenen van de metalcore pioniers Integrity. “Black Heksen Rise” wordt uitgebracht naar aanleiding van het aanstaande nieuwe album van de band dat in mei uit zal komen.

Meer lezen

Impiety Dominator

De meesters van de slechte woordspelingen zijn weer terug. Nu denk je: Dominator, dat is toch niet slecht? Dat klopt, maar met titels als 'Introbliteration' en het daarop volgende 'Slaughterror Superiority' laat Impiety weer een visitekaartje achter. Zou je verder teruggaan in het verleden van deze band uit Singapore zou het alleen nog maar gekker worden. Echter, dat kan je zelf ook lekker opzoeken. Hier gaat het om de EP die de band heeft uitgebracht.

Meer lezen

Infernal Execrator Antichrist Execration

Infernal Execrator uit Singapore bestaat pas sinds 2005 dus is het niet vreemd dat deze EP pas het derde wapenfeit is van deze band, naast een demo en een split met Imperial Tyrants. Daarnaast is Lord Ashir het enige overgebleven lid van de band, maar of hij nu ook al het drum- en basswerk heeft gedaan op deze EP is onduidelijk. Niettemin verschijnt deze EP in een mooi 6-panel digipak formaat zodat er ook wat te kijken valt naast het luisterplezier.

Meer lezen

Izah / Fire Walk With Us Split EP

Op 12 december 2012 is de split EP van het Tilburgse Izah en het Amsterdamse Fire Walk With Us verschenen. De eerste track op deze EP is de 11 minuten durende track “Antagonized” van Izah. Wat we voorgeschoteld krijgen is mix van post hardcore en sludge waarbij de song voorzien is van donkere, uitgesponnen riffs, brute zangpartijen en de nodige afwisseling.

Meer lezen

Izegrim Point Of No Return

De uit Zutphen afkomstige death / thrash formatie Izegrim heeft een roerig jaar achter de rug, halverwege 2008 verliet immers drummer Joep de band en niet veel later zag de band ook zangeres Kristien vertrekken en dat alles niet veel na de release van het uitstekende “Tribute To Totalitarianism” album dat begin 2008 het levenslicht zag. De band liet het hier echter niet bij zitten en ging eerst op zoek naar een nieuwe drummer. Deze werd gevonden in Ivo Maarhuis en het was al snel duidelijk dat bassiste Marloes Voskuil voortaan de zangpartijen voor haar rekening zou nemen.

Meer lezen

Khaoz Twist The Knife A Little Deeper

Khaoz is een old school death metal band die in 2008 werd opgericht door bandleden van onder andere The Embodiment, Dead Head, Sinister, Houwister en Pleurisy. Als ik het goed heb werd deze EP afgelopen jaar al in eigen beheer uitgebracht maar onlangs heeft de band onderdak gevonden bij het Nederlandse Rusty Cage Records label die het album als digitale download uitbrengt.

Meer lezen

Masterplan Far From The End Of The World

Op 19 april is de voorloper van het aanstaande Masterplan album ‘Time To Be King’ verschenen in de vorm van de ‘Far From The End Of The World’ single. Deze drie nummers tellende single is het eerste materiaal waarop de teruggekeerde zanger Jorn Lande te horen is. Het was namelijk na de release van het tweede album ‘Aeronautics’ dat Jorn uit de band stapte, hierop werd met ex-Riot zanger Mike DiMeo het derde album uitgebracht.

Meer lezen

Monkey 3 Undercover

Eind september is de zes nummers tellende cover-EP ‘Undercover’ van het Zwitserse Monkey3 via Headstrong Records uitgekomen. Deze release kunnen we het beste zien als warmhouder voor het nieuwe studio album dat in het voorjaar van 2010 uit zal komen. Wat verder opvalt aan deze release is dat de Zwitsers, die normaal gesproken instrumentale stoner, spacerock maken dit keer gebruik hebben gemaakt van twee gastzangers, te weten John Garcia (Hermano, ex-Kyuss) en Tony Jelencovich (Transport League, B-Thong).

Meer lezen

Naam The Ballad Of The Starchild

Op 8 mei zal de EP ’ The Ballad Of The Starchild’ van de uit New York afkomstige psychedelische rock band Naam via Tee Pee Records verschijnen. Het album werd opgenomen in de befaamde Masterdisk studio’s (Miles Davis, Nirvana) te New York en deze release is daarmee de opvolger van het uit 2009 stammende debuutalbum ‘Naam’.

Meer lezen

Nocturno Culto’s Gift of Gods Receive

Dat het kriebelde bij Nocturno Culto om wat meer te doen dan een albumpje Darkthrone was wel duidelijk gezien zijn participatie in Sarke en nu dus ook zijn eigen heavy metal zijproject. Misschien ook wel belangrijk om te melden dat op de mix en mastering na, hiervoor is Jack Control verantwoordelijk, Nocturno alles zelf heeft gedaan en ingespeeld. Wat vooral betekent dat hij ook drums en dergelijke voor zijn rekening neemt en het nu dus zonder vaste partner-in-crime Fenriz heeft gesteld.

Meer lezen

Pablo Diablo Vs Mr Mama Split EP

Onlang bereikte mij de Split EP van Pablo Diablo Vs Mr Mama die op het verse Belgische label Guru Gonorroe Records uit zal komen. Beide bands hebben de handen ineengeslagen en zijn op dit schijfje vertegenwoordigd met 5 songs die in totaal zo’n vijfentwintig minuten kabaal beslaan.

Meer lezen

Perversor Demon Metal

Het uit Chili afkomstig kwartet van Perversor heeft onlangs een deal verdiend bij het mij nog niet eerder bekende label Hell`s Headbanger`s records. Dat blijkt de nadruk te leggen op oorspronkelijke/old school metal. Getuige hun infosheet dat het heeft over de midden eighties die leven in 2010, zal dat dan wel kloppen bij deze release.

Meer lezen

Porcupine Tree Nil Recurring

Het in 2007 verschenen 'Fear Of A Blank Planet' was zonder twijfel één van de beste albums van Porcupine Tree tot nu toe, en volgens velen zelfs een van de beste albums van het jaar. Tijdens het componeren en opnemen van dat album zijn er echter wat tracks blijven liggen. Blijkbaar hadden deze tracks wel degelijk kwaliteit want in februari 2008 komt men via Peaceville Records alsnog met een minialbum waar vier van deze tracks opstaan. Toch nog een redelijke lengte want de tracks tellen gemiddeld ruim 7 minuten.
Meer lezen

Rebellion The Clans Are Marching (EP)

Als voorloper van het derde Vikingalbum ‘Arise: From Ginnungagap To Ragnarok - History of the Vikings, Vol. III’ hebben de dame en vier heren van het Duitse Rebellion alvast een voorproefje uitgebracht in de vorm van de EP getiteld ‘The Clans Are Marching’. De band speelt traditionele heavy metal en heeft inmiddels vier volwaardige albums op zijn naam staan ten tijde van het uitkomen va deze EP.

Meer lezen

Satariel Chifra

Satariel heeft het voor elkaar gekregen me niet één keer, maar zelfs twee keer te verrassen. Eerst dacht ik aan bandnaam en hoesje weer een black metal blastbeatfest voor m'n kiezen te krijgen. Even speuren op Metal Archives leerde mij echter dat deze Zweden (Melodic) death metal maken. Wat schetste echter mijn verbazing, de eerste twee van de vier nummers op deze EP zijn nou niet bepaald death metal achtig. Het heeft veel meer weg van stevige hardrock met een metalsausje eroverheen.

Meer lezen

Shining Lots Of Girls Gonna Get Hurt

Om het lange wachten op nieuw materiaal wat aangenamer te maken voor de fans van Shining, en dan met name de fans van Niklas Kvarforth heeft de band een aantal cover songs opgenomen. Deze vier track EP heeft de titel ‘Lots Of Girls Gonna Get Hurt’ meegekregen en zal op 2 juni via Spinefarm Records.

Meer lezen

Slipknot Psychosocial

Op 26 augustus zal het nieuwe, inmiddels vierde Slipknot album uitkomen, het album heeft de titel ‘All Hope Is Gone’ meegekregen en voorafgaand aan deze release heeft Roadrunner Records de single ‘Psychosocial’ uitgebracht. Het album werd geproduceerd door Dave Fortman in samenwerking met Slipknot en gemixt door Colin Richardson. Slipknot heeft geen verdere introductie meer nodig.

Meer lezen

Skid Row United World Rebellion

Het laatste album ‘Revolutions Per Minute’ van het Amerikaanse Skid Row stamt alweer uit 2006 en het was dan ook voor velen een verrassing dat de band enkele maanden gelden een nieuwe EP uitbracht met daarop een vijftal nieuwe songs. Skid Row werd in 1986 in New Jersey opgericht en de band was vooral populair in de jaren tachtig en begin jaren negentig dankzij het succes van hun twee eerste albums ‘Skid Row’ (1989) en ‘Slave to the Grind’ (1991).

Meer lezen

Strenght Approach Roma Hardcore State Of Mind

De Italiaanse hardcore band Strenght Approach bestaat alweer zo’n 17 jaar en in 2012 bracht de band nog het volwaardige album ‘With Or Without You’ uit. De Italianen zijn een graag gezien gast op de diversen podia in Europa, zo toerde de band al met acts als Cro-Mags, H2O, Madball en Sick Of It All om er enkele te noemen. Niet lang na de release van het ‘With Or Without You’ album was de band alweer in de studio te vinden met producer Brian Daniels (Madball) om enkele nieuwe songs op te nemen voor de ‘Roma Hardcore State Of Mind’ EP.

Meer lezen

Tessmarka Tessmarka

Ik weet niet wat het is met het Engelse Rising Records, maar sinds enkele maanden worden we bestookt met diversen re-releases van voornamelijk Engelse bands. Zo ook dit keer, de debuut EP van Tessmarka kwam immers al op 16 oktober 2006 uit.

Meer lezen

The Get Up Kids Simple Science

Onlangs kreeg ik de nieuwe EP van de Amerikaanse band The Get Up Kids aangeleverd. Nu ben ik niet echt bekend met deze emocore band, maar na enig zoekwerk blijkt dat de band al halverwege de jaren negentig werd opgericht en dat de band tussen 2005 en 2008 tijdelijk uit elkaar was. De onderlinge geschillen zijn inmiddels bijgelegd en dit resulteerde afgelopen jaar in een uitgebreide Europese toernee.

Meer lezen

Triptykon Shatter (Eparistera Daimones Accompanied)

Afgelopen jaar bracht het Zwitserse Triptikon, de band van voormalig Hellhammer / Celtic Frost zanger en gitarist Tom Gabriel Warrior het uitstekende debuutalbum ‘Eparistera Daimones’ uit. Om het wachten op eventueel nieuw materiaal wat dragelijker te maken voor de vele fans van de band zal op 25 oktober de EP ‘Shatter’ via Century Media Records (onder licentie van Prowling Death Records Ltd.) verschijnen.

Meer lezen

Varg, niet te verwarren met de veroordeelde moordenaar en Burzum frontman Varg Vikernes, brengt komende maand een EP uit genaamd ‘Rotkäppchen’. Deze heren zijn afkomstig uit Duitsland en hebben naar verluidt geen politieke ideologie in hun teksten verwerkt en propaganderen anti-fascisme en anti-rascisme onder het moto "Varg und Fans gegen Nazis und gegen Hetzer” (tegen Nazi’s en volksmenner).

Meer lezen

Wednesday 13 Bloodwork

Wednesday 13 begon met zijn carrière als muzikant in de band Maniac Spider Trash, richtte hierna de band Frankenstein Drag Queens From Planet 13 op om vervolgens samen met Joey Jordison van Slipknot de Murderdolls op te richten. Na een succesvol album en enkele geslaagde tours door zowel Europa als Amerika houd de band het voor gezien en richt Wednesday zijn eigen band op, genaamd Wednesday 13. Begin 2005 kwam het debuut ‘Transylvania 90210’ uit, gevolgd door het album ‘Fang Bang’ in 2006 en ‘skletons’ in 2008.

Meer lezen

CD's  2009  -  2008  -  2007  -  2006

Latest