Winterblind Winterblind

Eigen beheer

Winterblind

Het Belgische Winterblind heeft onlangs hun gelijknamige cd in eigen beheer uitgebracht. De nog jonge band werd in 2006 opgericht is afkomstig uit de omgeving van Antwerpen. Het geluid van de band kan gezocht worden in de progressieve blackmetal hoek. Tevens weet de band toch ook enkele thrash en death invloeden in muziek te verwerken en heeft de band goed geluisterd naar een band als Opeth.

Het album gaat van start met het korte instrumentale “The Dance Of Flames” waarna de band er met “I, Rebirth“ stevig tegenaan gaat. De song is voorzien van felle, brute grunts, afwisselende melodieën en ook het drumwerk is prima in orde. Ook het volgende “Cries Of The Mournfull” is voorzien van voldoende agressie, snelheid en melodie. “At The Lake” gaat vervolgens wat rustig van start met akoestische gitaarpartijen. Halverwege de song wordt het tempo vervolgens wat opgevoerd, en zijn de het gesproken teksten die de ijzige sfeer zeer ten goede komen. “Shades Of Grey” is een rustig, akoestisch tussendoortje waarna het album zijn weg vervolgt met het donkere “Winterblind”. Wat verder opvalt bij het beluisteren van het album zijn de uitstekende gitaarpartijen, luister bijvoorbeeld maar eens naar het afsluitende “Conquering The Throne”.

Al met al weet Winterblind een prima album af te leveren, voorzien van volwassen songs.
De productie is overigens prima in orde, want voor een product dat werd opgenomen in eigen beheer is het geluid van dit schijfje redelijk goed te noemen. Alle instrumenten zijn duidelijk waarneembaar, waarbij de nadruk echter wel op het gitaar en drumgeluid is gelegd. Voor wie de band nog niet kent moet zeker eens de myspace pagina van de band bezoeken.

01. The Dance Of Flames
02. I, Rebirth
03. Cries Of The Mournfull