Weltschmerz Cry For War

Self Release

Website : Weltschmerz

Nederland heeft niet zo veel black metal bands loslopen, dus nog eentje erbij kan absoluut geen kwaad. Weltschmerz komt uit Amersfoort en in 2009 zag de 'Cry For War' EP het onheilige levenslicht. In 2010 is de EP voor de liefhebber ook nog verschenen op tape.

Na het intro 'March For Blood' beginnen we aan het nummer 'Total War'. Wat meteen opvalt is dat de productie voor een in eigen beheer opgenomen EP alleraardigst is te noemen. De band heeft dus gelukkig niet bedacht dat iets opnemen op een 4-sporenrecorder achter het kippenhok een goed idee is. Niettemin klinkt alles nog wat flets en kan er zeker in kwaliteit vooruit gegaan worden mocht er een full-length van de heren gaan verschijnen. Wat betreft muziek schippert de band tussen beukende blastbeatstukken met daar tussendoor afwisselende, en iets langzamere, passages waarbij de nadruk meer op de gitaar ligt. Zelfs een solo wordt niet geschuwd en een outro wordt gebruikt om afscheid te nemen van het eerste nummer. 'Hunt For Souls' doet in de verte wel aan Immortal denken qua riffwerk. Ook 'Hymne Til Ulver' heeft af en toe wel haast epische riffjes. Wat dat betreft hebben de heren goed opgelet bij de oude Noorse bands. 'Geschrei In Der Nacht' is bijna doomy te noemen en is naar mijn idee ook het beste nummer van de EP. Juist door wat gas terug te nemen weet de band meer overtuiging in het nummer te leggen.

Met de eerste EP heeft de band een begin gemaakt aan hun carriere als band. Hoewel de EP aantoont dat de heren wel iets in hun mars hebben, denk ik ook dat er nog een flinke stap gezet moet worden qua songwriting. Hoewel het helemaal niet verkeerd is wat hier neergezet wordt, weet het ook nergens echt te overtuigen op afsluiter 'Geschrei in Der Nacht'. Daarvoor klinkt het allemaal te normaal en te makkelijk. Mocht je niet op safe spelen door een album vol te blasten a la Marduk ten tijde van 'Panzer Division', dan moet je met sterk materiaal op de proppen komen. Het begin is er, alleen het kan zeker nog beter. Het nieuwe nummer op de Myspace 'The Forest of Eternal Darkness' laat al een lichte verbetering zien maar ik verwacht van een black metal band toch meer. Hopelijk zet de stijgende lijn door en laten de mannen op hun volgende release een interessant stuk black metal op ons los. (Thomas van Golen)

01. March For Blood
02. Total War
03. Hunt For Souls