Virtually Nothing Prologue To The Story

Self Release

Website: Virtually Nothing

Virtually Nothing is een metal/post-hardcore/screamo band (zoals de band zelf aangeeft in hun biografie) uit de regio Den Haag. De band werd in ergens in 2003 of 2004 opgericht en bracht in 2007 het goed ontvangen debuut ‘Understanding Killers’ uit. De invloeden van de band lopen nogal uiteen, zoals de band zelf aangeeft lopen die van The Dillinger Escape Plan tot de Red Hot Chili Peppers, van Unearth tot Mr. Bungle, van Alexisonfire tot Dillinja en van Tool tot Killswitch Engage. De teksten zijn al net zo divers als de vele invloeden die de band noemt, maatschappelijk kritisch, persoonlijke ervaringen en conceptueel.

Het nieuwe schijfje heeft de titel ‘Prologue To The Story’ meegekregen en bevat slechts drie songs die samen zo’n tien minuten in beslag nemen. De songs op dit album liggen zoals te verwachten was (afgaande op de biografie) in het straatje van Textures, Dillinger Escape Plan en Caliban, rauwe math/metalcore, echter niet zo technisch en gecompliceerd als genoemde bands maar zeker niet slecht. Van de songs op deze EP is “Abusing The Breach“ de betere van de drie voorzien van heldere vocalen, screams en onverwachte breaks. Het geluid is overigens niet echt optimaal, maar daar tillen we niet te zwaar aan want het betreft hier natuurlijk wel een album dat in eigen beheer is opgenomen, zonder steun van een label.

Natuurlijk valt het niet mee om de band op slechts drie songs te beoordelen, maar al met al levert Virtually Nothing hier een degelijk plaatje af en met de nodige toursupport om zo de nodige ervaring op te bouwen heeft de band het in zich om door te groeien naar een volgend niveau.

01. Rhea
02. Insert Name Here
03. Abuse The Breach