Unlit Face Your Truth Lies

Self Released

Unlit Face

Onlangs kreeg ik van het Zweedse Unlit Face de EP ‘Your Truth Lies’ toegestuurd, echter zonder enige informatie. Na enig zoeken blijkt dat de band in 2009 werd opgericht door zanger Rafael Basso en bassist Jimmy Lindeman na het uiteenvallen van Hate Liberation. De eerste demo van de band, getiteld ‘My Seasons’ verscheen eind 2009 en kon rekenen op positieve reviews. De nieuwe EP werd opgenomen in eigen beheer, waarbij de productie in handen lag van Victor Hugo Targino.

De EP gaat van start met het titelnummer ‘Your Truth Lies’, wat we te horen krijgen is een mix van melodieuze death/black metal. De song is voorzien van uptempo riff, krachtig drumwerk en zangstukken die wisselen tussen krijsende zangpartijen en melodieuze cleane stukken. Verder is de song voorzien van enige keyboards partijen. Het volgende “Design of Deception” klinkt mede door de donkere grunts dan weer een stuk steviger, waarbij de cleane vocalen ook weer terugkomen. “Black Birds” gaat vervolgens rustig van start, waarna de song verder gaat op midtempo gedreven gitaar en drumwerk. Ook “Set Afire” is een rustige midtempo song, voorzien van afwisselende passages. Het afsluitende “Destination Beginning” is vervolgens een krachtige, uptempo song die van start gaat met ijzige zangpartijen. Verder bevat de song een melodieus middenstuk, hakkende gitaarpartijen en akoestisch gitaarwerk.

Al met al weet de band een vijftal songs af te leveren die stuk voor stuk zeer divers en afwisselend klinken. De band weet op een prima manier kracht, snelheid en melodie te combineren. Verder is de productie ook prima te noemen, zeker als we bedenken dat de band deze EP in eigen beheer opnam. De band heeft met ‘Your Truth Lies’ dan ook een prima visite kaartje afgeleverd en nu maar hopen dat de band wordt opgepikt door een of ander label.

01. Your Truth Lies
02. Design of Deception
03. Black Birds