The Sin Committee Confess

Self Release

The Sin Committee

Afgelopen maand is de EP ‘Confess’ van de uit Nijmegen afkomstige progressieve metalband The Sin Committee verschenen. De band heeft het album geheel in eigen beheer opgenomen en uitgebracht. The Sin Committee werd opgericht in de zomer van 2006 en bestaat naast gitarist Raymon uit Victor Smeets (drums) uit Joris Bod (zang) en Willem Elbers (bas). Voordat de band de EP ‘Confess’ opnam bracht de band in 2007 de demo ‘Wormwood’ uit. ‘Confess’ werd opgenomen in Toneshed Recording Studio samen met producer Erwin Hermsen. Volgens de band zelf liggen de invloeden van het geluid van The Sin Committee bij bands zoals The End, Tool en Mastodon maar daar wil ik nog een band als Opeth aan toevoegen

Het album wordt geopend met “Confess” een stevige song voorzien van cleane vocalen, brute grunts, vette riffs, melodieuze basloopjes en vette drumpartijen waarbij het beginstuk me meteen wat aan Opeth doet denken. De song biedt verder zowel enkele heavy stukken als ook enkele rustige momenten waardoor de song voldoende variatie uitstraalt. Het volgende “Serious Adverse Event”gaat van start met een brute grunt van zanger Joris Bod om vervolgens in een rustig clean stuk over te gaan. De song bevat verder een aantal sterke riffs en is het vooral bassist Willem Elbers die bij mij opvalt, deze weet zich met het grootste gemak staande te houden tussen al het geweld dat de band produceert. “Straw Men“ is vervolgens een behoorlijk uptempo song waarbij het tempo wat omhaag gaat, de song is voorzien van uitstekend gitaarspel en stevige grunts. Tijdens het beginstuk van “Regression of Faith” zijn vervolgens de muzikale invloeden van een band als Mastodon en Tool duidelijk waarneembaar. Ook het afsluitende “Four 2 One” is voorzien van de eerder genoemde elementen, hier valt dan ook verder niets op aan te merken. Enige minpuntje dat ik kon ontdekken aan deze band zijn de cleane zangpartijen van Joris Bod, het grunten gaat hem overigens wel goed af. Dus op een eventueel volgende release gewoon de cleane vocalen achterwege laten is het advies.

The Sin Committee levert met ‘Confess’ een prima eigen product af, natuurlijk kan de productie nog wel wat verbeterd worden door het geluid nog net wat vetter te laten klinken, maar al met al is dit een prima product van een Nederlandse band. De band weet in ieder geval hoe ze songs moeten schrijven, dus met de nodige live ervaring en toursupport heeft de band het dan ook best in zich om nog naar een hoger nivo te groeien.

De EP is overigens te koop voor slechts 7 Euro (Zonder verzendkosten) via info@thesincommittee.com. Ook is het album via de officiële website te downloaden of kan je het album via de myspace pagina van de band in zijn geheel beluisteren.

01. Confess
02. Serious Adverse Event
03. Straw Men