The New Dominion Procreating The Undivine

Eigen Beheer

The New Dominion

Enkele maanden geleden is het tweede album van de Brabantse formatie The New Dominion in eigen beheer uitgekomen. Het album heeft de titel ‘Procreating The Undivine’ en is de opvolger van het uit 2009 stammende ‘Kindling Deadly Slumber’. Het album werd opgenomen in de Split Second Studio en in de Final Focus Studio die drummer Van Eekelen runt met Textures gitarist Bart Hennephof. Vervolgens werd het album gemasterd door Jens Bogren (Soilwork, Opeth, Katatonia) in de Fascination Street Studio. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat het album echt super vet klinkt. Verder bevat het album gastbijdragen van zanger Niels Adams (Prostitute Disfigurement, Centurian) en speelde Robin Zielhorst (Exivious, ex-Cynic) het grootste deel van de basspartijen op het album in.

Wat we vervolgens voorgeschoteld krijgen als ik het album opzet is moderne, technische death metal, waarbij de songs ook nog een bijzonder goed in elkaar zitten. Zo gaat het album van start met het stevige “Saliva”, voorzien van agressieve grunts, zeer krachtige drumpartijen en strak gitaarwerk waarbij tevens de nodige dosis melodie niet wordt vergeten. Met het uptempo “Perverted To Perfection” doet de band er nog een schepje bovenop en gaan de heren er vervolgens nog harder tegenaan dan tijdens de opener “Saliva”. Ook de volgende songs zijn voorzien van de eerder genoemde ingrediënten, waarbij vooral de diepe, donkere grunts van Michiel Oskam en het technische gitaarspel opvallen. Luister bijvoorbeeld ook maar eens naar het krachtige “Atonement Of Species”, of naar de indrukwekkende blastpartijen van Yuma van Eekelen tijdens “The Eclectic Splitting Of Tongues”. Verder bevat het album dan het nodige rustpuntje in de vorm van het korte, instrumentale “Matriarch Asphyxia”. Tijdens “Deceased Empires Of Flesh” gaat de band er opnieuw flink tegenaan, waarbij de song voorzien is van snelle blastpartijen en technisch en groovend gitaarwerk. Het album wordt vervolgens op gepaste wijze afgesloten met het uptempo “Down To The Osiris Flood”.

Al met al weet de band een zeer strak album af te leveren voorzien van een tiental krachtige, technisch deathmetal songs. Ik moet echter wel toegeven dat de nummers niet vernieuwend klinken, maar daar tegenover staat dan weer wel dat de band weet hoe ze een nummer moeten schrijven. De songs zijn dan ook voorzien van de nodige variatie, waarbij de bandleden weten hoe ze een instrument moeten bespelen. Verder is de productie echt retestrak, waarbij het geluid zeer helder, fris en krachtig uit de speakers knalt. Het album is voor nog geen tien euro te bestellen via de website van de band. Fans van harde, technische deathmetal twijfelen dan ook geen moment en halen deze release gewoon in huis.

01. Saliva
02. Perverted To Perfection
03. Atonement Of Species