Superhuman As Human As We Are

Self Release

Website: Superhuman

Superhuman klinkt als een degelijke ouderwetse Amerikaanse glamrock/metalband maar ze komen toch echt uit het voormalige Oostblok: Letland om precies te zijn. De band ontstond in 2004 en kwam in 2006 met hun eerste EP Taste It. Dit is dus de eerste langspeler en hij bevalt mij zeker niet slecht. Het album is in eigen beheer uitgebracht maar het zal me niet verbazen als de band voor het volgende album een deal op zak heeft.

Echt vernieuwend klinkt het natuurlijk allemaal niet, vanaf de eerste klanken bekruipt me een gevoel van herkenning die ik ook weer niet direct kan thuisbrengen, maar dat is ook niet echt verassend. Lekker stevig en modern klinkt het wel: ondanks de waarschijnlijk kleinschalige productie klinkt de band heerlijk vol, vooral de gitaren staan lekker vooraan in de mix en klinken heerlijk ronkend, om niet te zeggen moddervet aangedikt. Maar ook de zang van Kristian mag er zijn: bij een band als deze past natuurlijk geen subtiel stemmetje en zijn rauwe krachtige strot past dan ook uitstekend bij het geluid van de band. Meer dan eens komt men qua geluid dicht bij Metallica in de buurt, al is het dan de wat gladdere kant en minder trashy. Het beste klinkt de band toch vooral tijdens de wat meer stevigere uptempo nummers. Een ballad als ‘Hey You’ of ‘Alone’ is zeker nog wel aanstekelijk en is commercieel gezien nu eenmaal haast onvermijdelijk, echter een nummer als ‘Overcome’ maakt ondanks de soms stevige gitaarsound op mij een wat flauwere indruk. Indruk die stevige rockers als opener ‘Lost in Time’, ‘Too far Away’ of ‘Transformation’ wel degelijk maakt.

Er staan ook nog enkele midtempo nummers op dit album die van mij wellicht iets rauwer hadden gemogen maar mede door de aanstekelijke refreinen wel prima wegluisteren. Een nummer als 'All My Good Intentions' zing of neurie je na twee keer luisteren mee en de Prince cover 'Cream' is van een hoog “fout” gehalte maar wel een bijzonder smakelijk tussendoortje met welhaast melige achtergrondkoortjes. Het geheel is hier en daar nog eens aangedikt met wat lekkere gitaarsolo’s, het nodige pompende drumwerk en soepele basloopjes. Kortom As Human As We Are is misschien niet direct een hoogvlieger maar wel degelijk een prima te verteren en zomerse Baltische reïncarnatie van de betere jaren ’80 heavy hardrock grootheden. (Ben Holster)

01. Lost in Time
02. Voices
03. Hey You