Substance  Unreality

Eigen Beheer

Substance

Onlangs is de debuut EP van het Brabantse Substance in eigen beheer uitgekomen. Het schijfje heeft de titel ‘Unreality’ meegekregen en werd opgenomen in Final Focus Studio onder toeziend oog van Yuma van Eekelen (Pestilence) en Bart Hennephof (Textures). De band bestaat sinds 2009 en volgens eigen zeggen liggen de roots van de bandleden in de metal, maar hebben ze allen ervaring met verschillende muziek stromingen zoals jazz, blues en funk. Deze invloeden zijn dan ook in de muziek van Substance terug te horen. De basis van de songs wordt echter gevormd door technische thrash/death metal. Wat mij verder opvalt bij het beluisteren van het album zijn de thrashy riffs, de vele breaks en het prima drumwerk. Luister bijvoorbeeld maar eens naar de thrashy opener “Remnants“. Verder is er een hoofdrol weggelegd voor zanger Jack Elbers die met zijn stevige strot een brute grunt weet neer te zetten. “Brainwash” is vervolgens een krachtige, groovende song. Ook het volgende “Inevitable” is een creatieve song die goed in elkaar steekt, voorzien van hakkend gitaarwerk, vele breaks, tegendraadse ritmes en enigszins meezingbare zangpartijen. Het voorlaatste “Lifeline” is voorzien van snelle drumpartijen, diversen breaks, grunts, pigscreams en moet ik op sommige momenten wat betreft het gitaarwerk wel aan een band als Prong denken. Het album wordt vervolgens afgesloten door het van een rustig intro voorziene “Contamination”. De song gaat vervolgens verder met opzwepende, veelal tegendraadse riffs en krachtig drumwerk waarbij de band voldoende afwisseling weet in te passen.

Met ‘Unreality’ heeft de band een prima album weten af te leveren, en waarbij tijdens elke luisterbuurt wel weer wat nieuws valt te ontdekken. Fans van bands als Opeth, Gojira en Textures moeten deze band zeker eens een kans geven.

01. Remnants
02. Brainwash
03. Inevitable