Smalltown Nobodies 20 More Steps

Eigen Beheer

Smalltown Nobodies

Enige tijd geleden kreeg ik het album ‘20 More Steps’ van het Rotterdamse Smalltown Nobodies opgestuurd. De band bestaat al wat jaren, maar stond tussen 2005 en 2008 op non actief. Eind 2008 begon het echter toch weer te kriebelen en werd er besloten om opnieuw actief aan de slag te gaan met de band. Met het aantrekken van zanger Lain Barbier (The Speedtwins, Turbo, Diesel, No Exqze) was de band compleet en trok de band de oefenruimte in. De band bestaat verder drummer Donald Kuijper (Vanity 4), Gitarist Ber Boeser, keyboard speler en gitarist Ruud Schoof (Vangouw). Het geheel wordt gecompleteerd met gitarist Erwin De Brouwer en bassist Ed Boeser die eerder werkzaam waren bij Thanatos. Met deze line-up werd uiteindelijk het nieuwe album opgenomen dat op 30 juli aan het publiek gepresenteerd werd in Muziekcentrum Total Music Schiedam.

Het album bestaat uit tien onvervalste rocksongs, voorzien van zware riffs en prima, enigszins rauwe zangpartijen van Lain. Tijdens opener “20 More Steps” gaat het er echter nog wat rustiger aan toe, maar het volgende “Lies” klinkt al een stuk zwaarder. De song is verder voorzien van wat elektronische samples, een rustig middenstuk, gesproken teksten en heavy gitaarwerk. Ook het volgende “Drowning” is voorzien van degelijk gitaarwerk, vette riffs zonder ook maar een moment het oog voor melodie te verliezen. “So Called Friends” gaat van start met prima gitaarwerk, maar ook de solo’s van beide gitaristen die de heren ons hier voorschotelen mogen er zijn. Verder doet tijdens sommige momenten het gitaarwerk mij wat aan een band als Rammstein denken zoals tijdens het beginstuk van “How It Feels”. Wat mij verder opvalt in positieve zin bij het beluisteren van het album zijn de enigszins rauwe zangpartijen van Lain Barbier die tevens ook zeer melodieus en emotioneel over kan komen. Luister bijvoorbeeld ook de Faith No More cover “Ashes To Ashes” die het album op gepaste wijze afsluit.

Met ‘20 More Steps’ heeft Smalltown Nobodies een prima album afgeleverd dat mij weet te overtuigen. Ook het geluid is prima in orde voor een album dat in eigen beheer werd opgenomen. Liefhebbers van stevige rock met harde gitaren moeten deze band dan ook zeker eens gaan beluisteren.

01. 20 More Steps

02. Lies

03. Drowning