Satinoxide  Still The Sun

Eigen Beheer

Satinoxide

Het debuutalbum van de Nederlandse progressieve metal band Satinoxide is onlangs in eigen beheer verschenen en heeft de titel ‘Still The Sun’ meegekregen. De band is ontstaan uit de overblijfselen van de symfonische metalband Cassiopeia, die in 2002 gedeeltelijk uit elkaar viel op het moment dat drummer Jeroen Simons en gitarist Ad Sluijter bij Epica gingen spelen. De band bestaat momenteel uit de vaste bandleden Oscar Postema (zang), Martijn van der Bliek (gitaar) en Marloes Matthijssen (toetsen). Op het album zijn tevens gastbijdragen te horen van onder meer Stef Broks (Textures) die de drumpartijen voor zijn rekening neemt, bassist Christian Robbemond en zangeres Marjon van Iwaarden (2Unlimited). De opnames vonden plaats in de Avalanche Studio onder leiding van Willy Berrevoets. Jochem Jacobs (Textures) tekende voor de mix en mastering.

Na een kort gesproken intro gaat het album van start met het stevige “Claustrophobia” waarbij vooral de krachtige grunts van Oscar Postema opvallen. De song is verder voorzien van degelijke keyboardpartijen, uptempo riffs, prima sologitaarwerk en cleane zangpartijen waarbij ik een beetje aan Opeth’s Mikael Åkerfeldt moet denken. Het volgende “Longing” is een wat melancholische song voorzien van mooi pianospel waarbij de zware baritonstem tegen het einde van de song wel wat weg heeft van Type O Negative’s Peter Steele. “Nectar Of Desire” is vervolgens een op pianoklanken gedragen song, waarbij de band zware passages weet af te wisselen met gevoelige klanken. Het volgende “Three Stages Of Being” doet mede door de Tibetaanse zang en het gesproken intro wat oosters aan. “Sacred Ground” is een emotionele song, waarbij de zware riffs en krachtige grunts afgewisseld worden met cleane zangpartijen en mooie pianoklanken. Tijdens het enigszins opgewekte “Strangers” is het zangeres Marjon van Iwaarden (2Unlimited!) die een gastrol vervult. Het hier opvolgende “Throbbing Pulse Of Death” is een uptempo song, voorzien van krachtig drumwerk en wisselende passages waarbij ik een beetje aan het debuutalbum van The Gathering moet denken. Het album wordt vervolgens afgesloten met het rustige “Still The Sun” waarbij de cleane zangpartijen van Oscar Postema ondersteund worden door akoestisch en bombastische gitaarwerk.

Met ‘Still The Sun’ heeft de band een zeer degelijk en volwassen debuut uitgebracht. Het geluid en de productie is ook prima in orde, waarbij we dan ook nog eens niet moeten vergeten dat de band deze release in eigen beheer heeft opgenomen en uitgebracht. Wat verder opvalt is dat de songs met een gemiddelde tussen de vier en de vijf minuten niet al te lang zijn. Dit is overigens wat mij betreft prima want de band weet hiermee in ieder geval de aandacht van de luisteraar vast te houden. Het moet volgens mij dan ook raar lopen als deze band binnenkort niet wordt opgemerkt door een groter label.

Track Listing:
01. Claustrophobia
02. Longing