Satanic Syndrome Ein Traum In Rot

Self Release

Satanic Syndrome

De Duitse melodic dark metalband Satanic Syndrome heeft enige tijd geleden hun debuut album ‘Ein Traum In Rot’ in eigen beheer uitgebracht. Deze nog vrij jonge band werd in 2007 opgericht en niet veel later werd er een 4 track demo opgenomen die in 2008 uiteindelijk verscheen. Het debuut van de band werd vervolgens in 2009 opgenomen onder leiding van Alex Krull (Leveas Eyes, Atrocity) in de Mastersound studio.

Ondanks dat de songs op het album niet echt origineel zijn hebben deze jonge Duitsers degelijk werk afgeleverd. Maar dat kan bijna niet anders want zoals wel blijkt uit de productie en het artwork zijn er kosten nog moeite gespaard. De productie is helder en prima in orde en ook het artwork ziet er zeer degelijk uit en werd verzorgd door niemand minder dan Stefan Heilemann (Legion Of The Damned, Epica). Wat betreft de composities op het album ben ik echter wat minder te spreken, want deze zijn clichématig en beginnen na een aantal nummers eentonig te worden. Wat verder blijkt bij een blik op de tracklist dat alle songs in het Duits worden gezongen, dit valt echter gedurende de eerste nummers niet eens op doordat de songs zijn voorzien van felle, hoge screams. Luister maar eens naar “Sphären der Dunkelheit”, een felle, furieuze uptempo song voorzien van een uitgerekt en midtempo middenstuk. “Schatten der Vergeltung” is vervolgens een melancholische song voorzien van een donker gesproken intro. Ook de volgende songs op het album liggen in het zelfde straatje voorzien van sferische en dromerige passages waarbij het tempo nooit echt omhoog gaat.

Al met al weet de band een aardig product af te leveren als je bedenkt dat dit alles in eigen beheer is opgenomen. Met een eventueel volgend album op zak en de juiste promotie zal de band het dan ook nog best eens ver kunnen schoppen. Fans van Duitstalige melodieuze, donkere metal moeten dit album dan ook zelf maar eens gaan beluisteren alvorens tot aanschaf over te gaan.

01. Lebensangst
02. Sphären Der Dunkelheit
03. Im Mond Der Nacht