Rich Roger The Remnant Remains

Self Release

Website: Rich Roger

Rich Roger is een Amerikaanse gitarist en heeft al aardig wat sessie werkzaamheden erop zitten in eigen land (voornamelijk in rock- en heavy bands). Inmiddels vond hij het tijd voor een EP en deze is er nu onder de naam ‘The Remnant Remains’. Deze ep is een tussendoortje voor zijn volledige album dat in 2009 zal uitkomen waar tevens een zanger aan mee zal doen.

Opener “Accidental Accident” is een nummer in de traditie der neo-klassiek-sweepende arpeggio’s. De noten zijn niet tellen en hoewel het allemaal netjes gespeeld wordt, is dit niet echt indrukwekkend meer aangezien er al zovele van dit soort songs verschenen en de song nergens een andere wending neemt. Het daarop volgende nummer ‘Tres Suite’ is dan misschien wel leuker. Hier vermengt hij salsa ritmes met zijn hardrock gitaarspel. Ook de akoestische gitaar en de funk komen voorbij zetten in dit uit drie deeltjes bestaande nummer. De song “Luminescence” gaat meer de kant van de rustige Vai ballad op. “Serenity” is wederom een ballad maar op deze song is Marty Friedman ten tijde van ‘Scenes’ de hoorbare invloed geweest. Het afsluitende “Boogie Bored” is een song met een Purple en wederom Vai-vibe en rockt lekker.

Rich Roger is zeker geen verkeerde gitarist. Vijf goed uitgevoerde songs staan op het album waarin de hoofdrol enkel en alleen is weg gelegd voor deze meneer. De band fungeert echt als minimale begeleiding dus verwacht geen aanvullende hoogstandjes uit die hoek te horen. Helaas ligt in ieder nummer de voorliefde voor een grote gitarist of band er erg dik bovenop. Het gevolg is dat deze cd de middelmaat niet ontstijgt omdat een eigen smoelwerk te weinig aanwezig is. Wellicht dat op het in 2009 te verschijnen album met zang de totale indruk een betere zal zijn.

01. Accidental Accident
02. Tres Suite
03. Luminescence