Project Pain I Have Sinned

Self Released

Project Pain

Afgelopen zomer heeft het uit Amersfoort afkomstige Project Pain haar debuutalbum, getiteld ‘I Have Sinned ‘afgeleverd. De band werd begin 2011 door Bauke Goudbeek en Guido den Hoed opgericht, die voorheen werkzaam waren in onder meer Killer Force en Minas Tirith. De huidige line-up bestaat naast Bauke en Guido uit drummer Roland van der Kruk (ex-Riptide) en gitarist Maurice Moeliker. De opnames van het nieuwe album vonden plaats in de F.A. studio onder leiding van Guido den Hoed. Naast de zes nieuwe nummers op het album heeft de band de vier nummers, die al eerder te horen waren op de uit 2011 stammende EP, opnieuw opgenomen. Verder bevat het album tevens gastbijdragen van een drietal gitaristen die een aantal songs hebben voorzien van gierend gitaarwerk.

Wat de heren ons voorzetten is een stevig potje old school thrash, zo gaat het album fel van start met het uptempo “False Prophet”. Het volgende “Retribution” is vervolgens voorzien van galopperende ritmes, gierende solo’s en krachtig drumwerk. Met “W.O.D.” doet de band qua snelheid er nog een schepje bovenop, de song is verder voorzien van wisselende passages, beukende riffs en een venijnig gitaarwerk. Verder zitten de songs op het album prima in elkaar. Vooral het drumwerk en het groovende basswerk, dat lekker in de mix staat zijn twee punten die behoorlijk opvallen zoals goed merkbaar is tijdens het snelle “Thrashopolis” of het instrumentale “Canister”. Werden de nummers op de uit 2011 afkomstige EP ‘Hatred’ nogal wat monotoon gezongen en stonden deze nogal hard in de mix, daar is nu geen sprake meer van. De zangpartijen van Bauke liggen prima in het gehoor, luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als “Embrace Death”, waarbij hij de nodige variatie weet aan te brengen in zijn stem. Het album wordt vervolgens afgesloten met het razendsnelle “Silent But Deadly”.

Al met al heeft Project Pain hier een prima ouderwets, old-school thrash album afgeleverd, fans van bands als Testament en Exodus zullen zich hiermee prima weten te vermaken. Verder is de productie, als we bedenken dat de band dit album in eigen beheer opnam zeer redelijke te noemen. Voor wie benieuwd is na het lezen van deze review kan terecht op de bandcamp pagina van de band waar de songs gratis zijn te beluisteren en/of te downloaden.

01. False Prophet
02. Retribution
03. W.O.D.