Ophedian Suffering / Dreaming

Eigen Beheer

Website : Ophedian

Enkele weken gelden uit het niets het tweede album, getiteld ‘Suffering / Dreaming’ van de Luxemburgse band Ophidian in mijn brievenbus. Ik leerde de band een aantal maanden geleden kennen bij het gecancelde optreden van Nevermore in Bochum ter gelegenheid van hun aanstaande live DVD. De band was daar in zijn totaliteit aanwezig, echter door omstandigheden ging dit optreden niet door en werd er door de band van de gelegenheid gebruik gemaakt om enkele zieltjes te winnen, waaronder die van ons. De band werd in 2001 opgericht en bracht in 2002 de demo ‘Ophidian’ uit, die twee jaar later gevolgd word door middel van het debuutalbum ‘The Awakening’ uitgebracht. De band heeft inde tussenliggende periode niet stil gezeten en bracht eind 2006 haar tweede album ‘Suffering / Dreaming’ in eigen beheer uit waarop de band een duidelijke stap voorwaarts heeft gemaakt.

Het album opent met de song “Goodbye”, een aardig intro waarna de band uit de startblokken schiet met het thrasy “Human Burden”, een up-tempo song met stevig gitaarwerk voorzien van melodieus solowerk van beide gitaristen. De zangpartijen van zangeres zijn ook tijdens het volgende nummer “Forsaken“ uitstekend, het moet gezegd worden Caroline doet niet onder voor haar mannelijke collega’s in de powermetal. “Suffering” begint met een rustig akoestisch gitaarintro om vervolgens aan te zwellen tot een stevige, krachtige metalsong met experimentele vervormde zangpartijen en een uitstekend, spetterend instrumentaal einde van het nummer. De eerste songs op het album doen me nogal denken aan Nevermore, echter met het nummer “Fade” verdwijnen deze overeen komsten, deze uitgebalanceerde song bevat naast een aantal rustige passages ook enkele straffe, hakkende gitaarriffs met rustige cleane vocalen in die in het straatje liggen van Lacuna Coil. De volgende nummers “Illusions” en “World In Disintegration” zijn dan weer up-tempo metal songs met hakkend gitaarwerk en de nodige solo’s van gitaristen Sven Sauber en Christian Schmit. Met “Standing Still” en “Memories”worden we dan nog verblijd met een tweetal ballads, waardoor de kracht van het album enigszins wordt ingeboet, beter was het om in plaats van twee slecht een ballad op het album te plaatsen. Maar ook tijdens deze rustige passages komt zangeres Caroline Clement krachtig en met het juiste gevoel over. Het snelle “The Sentence” doet me dan wel weer wat denken aan Nevermore, waarna we zijn aangekomen bij het folkachtige, bombastische “Vanishing Lights”. Tijdens het ruim tien minuten durende “Hope For Calm” worden de vele breaks en afwisselende riffs echter wel wat langdradig, beter was het geweest om het album wat in te korten en de mindere passages weg te laten.

Met ‘Suffering / Dreaming’ heeft Ophidian een zeer degelijk album afgeleverd en als de band zo door groeit, kan het zeker nog wat worden met de band in de toekomst. De band bestaande uit gitaristen Sven Sauber en Christian Schmit, bassist Nick Sauber, drummer Max Sauber en zangeres Caroline Clement hebben een album afgeleverd dat vol staat met een mix van moderne, progressieve powermetal dat niet gemakkelijk in een hokje te plaatsen is. Het album werd opgenomen in Waltzing-Parke Studios onder leiding van producer Chris Simon & Yann Wirthor en is verder ook dik in orde, het geluid is helder en fris. Verder ziet het geheel er zeer degelijk uit, het digipack album staat vol met foto’s en is tevens voorzien van cd boekje met teksten, en dat voor een album onder eigen beheer, klasse!!!

01. Goodbye
02. Human Burden
03. Forsaken