Mytholic Rise From The Grave

Eigen Beheer

Website: Mytholic

De uit Venlo afkomstige heavy / thrash metal band Mytholic heeft onlangs de EP ‘Rise From The Grave’ uitgebracht. De band bestaat al behoorlijke tijd, echter na het uitbrengen van verschillende demo’s hield de band er 2009 mee op. Vervolgens werd er in 2012 een frisse doorstart gemaakt. Volgens eigen zeggen is de band beïnvloed door jaren tachtig metal, waarbij we moeten denken aan bands als Megadeth, Metallica, Slayer, Judas Priest, Agent Steel en Annihilator.

Zo gaat het album van start met het felle “Rise From The Grave”, waarbij vooral de vele tempowisselingen, de pakkende riffs en de goed in het gehoor liggende zangpartijen van Willy opvallen. Het volgende “Warhammer” is een krachtige midtempo song, voorzien van een rustig middenstuk. Verder bevatten de zangpartijen van Willy de nodige afwisseling, zo weet hij zich prima staande te houden tijdens de hoge uithalen. Ik moet echter toegeven dat de Engelse uitspraak zo nu en dan wel wat te wensen overlaat, dit is echter een probleem van veel Nederlandse zangers. “Far Beyond” gaat van start met een prima bassriff, waarbij de song tevens voorzien is van degelijk gitaarwerk van beide gitaristen. Ook de twee resterende songs zijn een mix van heavy metal met thrashy riffs, waarbij het korte, uptempo “Ethereal Hunter” dat het album afsluit, prima bevalt.

Al met al weet Mytholic een zeer degelijk album af te leveren voorzien van de nodige afwisseling. De band weet hoe ze pakkende nummers moeten schrijven waarop het prima headbangen is. ‘Rise From The Grave’ werd opgenomen, gemixt en gemasterd in de Toneshed Studio, te Horst door Erwin Hermsen (Mangled) die de Ep van een degelijk geluid heeft voorzien. Via de bandcamp pagina van de band kan deze promo EP overigens gratis gedownload worden.

01. Rise From The Grave
02. Warhammer
03. Far Beyond