Lord Volture Never Cry Wolf

Eigen Beheer

Lord Vulture

Op 11 november is het tweede album van de Nederlandse heavy metal band Lord Volture verschenen. Het album heeft de titel ‘Never Cry Wolf’ meegekregen en is de opvolger van het uit 2010 stammende ‘Beast Of Thunder’. Ook deze tweede release heeft de band weer in eigen beheer opgenomen. De opnames vonden plaats in de Excess en Final Focus Studio’s waarbij de productie in handen lag van Yuma van Eekelen (Pestilence) en Bart Hennephof (Textures).

Het album gaat van start met het titelnummer ‘Never Cry Wolf’, een uptempo power metal song die voorzien is van flitsend gitaarwerk, melodieuze ritmes, krachtig drumwerk en mooie twin solo’s van de heren Leon Hermans en Paul Marcelis. ”Taiga” begint met stuwend gitaarwerk en ook het volgende “Wendigo” is voorzien van prima gitaarwerk. Er is echter een ding waar ik me aan stoor en dat zijn de zangpartijen van David Marcelis. Ondanks dat deze ten opzichte van het debuut toch wel redelijk verbeterd zijn ben ik over er nog niet echt over te spreken. In de lagere regionen en tijdens de samenzang klinkt het nog allemaal prima, het zijn echter de hogere regionen die mijn inziens nog niet zuiver genoeg zijn. Wat verder wel opvalt aan het album is het prima gitaarwerk van beide gitaristen. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het uptempo “Korgon's Descent”, waar ook drummer Frank Wintermans een prima prestatie neerzet, of het snelle “Necro Nation”. Was het op het debuut gitaarlegende Jeff Waters van Annihilator die een mooie solo verzorgde, op deze release heeft de band Sean Peck van Cage weten te strikken voor een vocale gastbijdrage. Het is dan ook tijdens “Into The Lair Of A Lion” waar Sean een prima prestatie weet neer te zetten. De verschillen met David zijn ten opzichte van de rest van de songs op het album duidelijk waarneembaar. Verder komen we dan nog het emotionele “Brother” tegen, waarop het album wordt afgesloten door het ruim zeven minuten durende “The Wolf At Your Door” waarmee de speelduur van het album op meer dan een uur komt te liggen.

Met ‘Never Cry Wolf’ heeft de band een degelijke opvolger van het debuut uitgebracht met daarop een elftal uitgebalanceerde en hoogstaande composities. Verder is de productie prima in orde, waarbij het geluid zeer vet klinkt. Ook het fraai verzorgde artwork is een pluspunt. Fans van heavy metalbands uit de jaren tachtig, maar ook van bands als Iced Earth, Vicious Rumors, Hammerfall, Judas Priest, Cage of Jag Panzer weten genoeg en halen dit album vandaag nog in huis. Voor de geïnteresseerden is het album via de webstore van Lord Volture te bestellen.

01. Never Cry Wolf
02. Taiga
03. Wendigo