Lord Volture Beast Of Thunder

Eigen beheer

Lord Volture

Onlangs is het debuutalbum van het Nederlandse Lord Volture verschenen, het album is in eigen beheer opgenomen en uitgebracht en draagt de titel ‘Beast Of Thunder’. Lord Volture speelt klassieke heavy metal en werd opgericht door zanger David Marcelis (ex-Methusalem, ex-Conquestador). De band wordt verder aangevuld met gitarist Paul Marcelis (Mercyful Fake), bassist Simon Geurts (Mercyful Fake), gitarist Leon Hermans (Up The Irons) en drummer Frank Wintermans (Substance). Verder heeft de band dan ook nog niemand minder dan gitaargrootheid Jeff Waters (Annihilator) weten te strikken voor een gastbijdrage.

Na een kort gesproken intro in de vorm van “The Coming Of The Storm” gaat de band van start met “Beast Of Thunder”, een midtempo metalsong voorzien van strak gitaarspel, prima zangwerk en degelijk drumwerk. Over de zangpartijen van het volgende “Hearts Of Steel” ben ik echter wat minder te spreken, de hoge uithalen zijn nogal over de top en niet echt zuiver. Wat betreft het gitaarwerk van de heren Paul Marcelis en Leon Hermans, dit zit prima in elkaar en vooral het sologedeelte is om van te smullen. “Time Will Tell” is vervolgens een stevige track, waarbij de zangpartijen van David Marcelis een stuk beter tot zijn recht komen. Ook het volgende “Built For The Kill” gaat heerlijk van start, vooral het gitaarwerk is zeer sterk, maar als David dan zijn zangpartijen inzet moet ik toch bekennen dat deze de zwakste schakel van de band is want in de hogere regionen zijn de zangpartijen enkele malen iets aan de valse kant. Zo gaat het vervolgens ook bij aanvang van het up-tempo “BloodBound”, in de hogere regionen haalt David het zo nu en dan net niet, maar verder zitten de songs prima in elkaar en doet deze song me wat denken aan Judas Priest ten tijde van ‘Painkiller’. Verder is er op het album veel ruimte weggelegd voor beide gitaristen, waarbij we veelvuldig worden getrakteerd op thrashy gitaarwerk, melodieuze ritmes en mooie twin solo’s. Luister maar eens naar een nummer als “Reign Of Fire”, waarschijnlijk een van de stevigste songs van het album. Echter de band heeft het beste voor het laatst bewaard, want het is niemand minder dan Jeff Waters van Annihilator die een gastbijdrage levert aan deze song en dat is op zich al een hele prestatie.

Fans van heavy metalbands uit de jaren tachtig en ook van bands als Iced Earth, Grave Digger, Hammerfall, Judas Priest, of Jag Panzer weten genoeg en halen met deze release een degelijk album in huis. Verder is de productie prima en ook het artwork van het album ziet er zeer verzorgd uit. Ik weet dan ook bijna zeker dat Lord Volture met de juiste promotie nog ver kan gaan komen.

01. The Coming Of The Storm
02. Beast Of Thunder
03. Hearts Of Steel