Lick Bleached

Eigen beheer

Website: Lick

Toen ik het mailtje las met de vraag of wij een review konden schrijven over de nieuwe EP van Lick werd mijn interesse vooral gewekt door de namen van een aantal hoofdacts waar deze Deventerse band het voorprogramma voor mocht verzorgen. Als voorprogramma op mogen treden geeft natuurlijk geen garanties maar bands als Y&T, UFO en zeker the Answer spreken mij in ieder geval zeker tot de verbeelding. En ik moet zeggen: direct bij het luisteren van de eerste track bleek deze interesse terecht!

Een vijftal tracks telt deze EP, en het wordt al snel duidelijk waar deze nog jonge band zijn inspiratie vandaan haalt. “Hardrock, zoals het hoort” zegt men zelf hierover op de website, en dan met name die uit de jaren ‘70 en ‘80. Natuurlijk zijn er meerdere bands die in dit retro-genre hun sporen inmiddels meer dan verdiend hebben maar het voelt gedurende de EP zeker niet als een trucje of gekunsteld. Prima ritme-sectie, stevige gitaren met groovy riffs en lekker solo’s. En zeker niet te vergeten de stem van Nolle Groen die met zijn rauwe randje lekker weg luistert tijdens de rustige stukken en even zo makkelijk overschakelt op een paar flinke uithalen, geweldig!

Persoonlijk heb ik het idee dat op eerder werk de band nog wat vaker het gaspedaal flink ingedrukt hield terwijl op deze EP wat vaker gas terug genomen wordt. Dit komt de afwisseling binnen de composities zeker ten goede, een goede ontwikkeling wat mij betreft. De uitspattingen krijgen zo juist meer kans om indruk te maken en het draagt zeker bij aan het gevoel van een volwassen geluid. Dit is dan misschien ook wel een van de redenen om deze EP op dit moment uit te brengen? Om dan toch nog even een voorbeeld te noemen: de EP begint vooral lekker stevig maar luister zeker ook eens naar “Lightshiner” of het afsluitende “No Man Left Behind”. Een vleugje blues dan wel Southern rock zijn hier niet ver weg, dit roept bij mij dan ook naast de bekende namen associaties op met een band als Gov’t Mule.

De muziek van Lick is niet alleen figuurlijk bijzonder toegankelijk maar ook letterlijk: zowel de nieuwe EP als het oudere materiaal is op diverse media makkelijk te vinden en te beluisteren, bijvoorbeeld streamend op de eigen website of via bijvoorbeeld Spotify en iTunes. Dit maakt de band bijzonder laagdrempelig om kennis mee te maken en ik denk dat dit toekomstig succes allemaal maar makkelijker maakt. Kortom, iedere rocker in hart en nieren zou toch minstens even de moeite moeten nemen om het werk van deze heren te beluisteren, en als ik programmeur van een zichzelf respecterend zomer-festival was zou ik het wel weten met deze band, dit móet live gewoon een feestje zijn!! (Ben Holster)

01. Lies, Lies Lies
02. Mr. Moonshine
03. Sweet Regret