Krossbreed The Art Of Suffering

Self Release

Krossbreed

Onlangs is het tweede album van het Belgische Krossbreed in eigen beheer uitgekomen. Het album heeft de titel ‘The Art Of Suffering’ meegekregen en zowel de opnames, de productie als ook het artwork lag in handen van de band zelf. De band werd in 2003 in Antwerpen opgericht en na het uitbrengen van enkele demo’s is in2010 het debuut ‘3 Cheers For The Misery’ verschenen. De band heeft de tussenliggende periode echter niet stil gezeten dat en geresulteerd heeft in de release van het tweede volwaardige album.

Het album gaat rustig van start met een mooi intro vol strijkers waarop de band uit de startblokken schiet. Wat we voorgeschoteld krijgen is vette thrash, voorzien van de nodige groove, rauwe vocalen waarbij het geheel wordt ondersteund door een solide basis van bass en drums. Nu was er na de release van het debuut ‘3 Cheers For The Misery’ wel wat commentaar op de cleane vocalen, en nu heb ik die plaat niet gehoord maar daar kan ik tijdens het beluisteren van het album wel inkomen. Nu zijn de cleane vocalen niet slecht, maar wat mij betreft worden deze wel achterwege gelaten. Zo is de opener “The Art Of Suffering” voorzien van een instrumentaal middenstuk, voorzien van klassieke instrumenten waardoor de cleane vocalen overbodig zijn. De band weet met nummers als “Fall From Grace”, of bijvoorbeeld “Defy Gravity” prima songs te schijven die voorzien zijn van een kop en staart, waarbij de nummers voorzien zijn van thrashy riffs, strakke drumpartijen en degelijk gitaar werk. Tevens weet de band de nodige rustpuntjes in te bouwen zoals “Disfigured”, maar luister bijvoorbeeld ook eens naar een nummer als “What I Want To Know“, of het afsluitende “Between Pain And Pleasure” die voorzien zijn van afwisselend gitaarwerk en krachtige drumpartijen.

Al met al heeft de band volgens mij de nodige vooruitgang geboekt, waarbij vooral de kwaliteit van de songs boven het gemiddelde uitsteekt. ‘The Art Of Suffering’ is dan ook een zeer afwisselend album, waarbij we de wat mindere cleane vocalen maar over het hoofd moeten zien. Verder is de productie redelijk te noemen, al had er volgens mij nog meer uitgehaald kunnen worden maar dat is de band vergeven als je bedenkt dat alles in eigen beheer is opgenomen.

01. The Art Of Suffering
02. Dying King
03. Fall From Grace