Krossbreed Carved In Stone

Self Release

Website: Krossbreed

Het Belgische Krossbreed is sinds 2003 actief en bracht in het verleden een tweetal demo’s uit, inmiddels is afgelopen maand de ‘Carved In Stone’ EP uitgekomen waarmee de band hoopt hoge ogen te gooien op de nationale en internationale markt. Het album werd afgelopen januari opgenomen in de Little BIG Studio onder leiding van Peter De Wint. Volgens eigen zeggen bestaat de band uit vier verschillende individuen met elk verschillende ideeën en een andere kijk op de metal scene, verder weten de bandleden ook hun grenzen te verleggen waardoor de band dan ook moeilijk in een hokje te plaatsen valt.

Het album opent met het stevige “Legacy”, de song bevat een aantal tempowisselingen dat de song zeker goed doet, verder bevat de song een aantal sterke riffs. Gedurende de hele song beukt het allemaal aardig door om vervolgens af te sluiten met een akoestische passage waarbij zanger Michel zich niet onverdienstelijk maakt door met een cleane zangpartij te eindigen. Ook het volgende “Leave You Bleeding” bevat opnieuw de vele tempowisselingen, thrasy riffs, rauwe vocalen en beukende drumpartijen, echter doet ook dit nummer mij wel wat aan het werk van Sepultura denken en dan met name de songs zonder de tribal invloeden. Tijdens het titelnummer “Carved In Stone” wordt het gas eens flink ingedrukt waarbij zelfs enige metalcore invloeden om de hoek komen kijken om vervolgens met het slepende “Right Where It Belongs” en het snelle, thrasy “Means To An End” te eindigen.

Wat betreft de songs op deze EP zit het wel goed, de band weet voldoende afwisseling te brengen de songs zitten vol met interessante breaks, melodie en vette riffs. Het enige minpuntje is dan ook volgens mij de productie. De zangpartijen staan wat hard in de mix waardoor de gitaren juist weer wat minder vol klinken. Verder is het artwork uitstekend verzorgt en zijn zelfs de teksten in het bijgeleverde boekwerkwerkje afgedrukt.

De eerste 100 CD’s van het album bevatten tevens een DVD met daarop opnamen van het optreden van Wacken Open air van afgelopen jaar. Verder zijn op de myspace pagina  van de band enkele songs van deze EP te beluisteren.

01. Legacy
02. Leave You Bleeding
03. Carved In Stone