Krossbreed 3 Cheers for the Misery

Eigen beheer

Krossbreed

Het Belgische Krossbreed heeft inmiddels al een aantal demo’s en EPs op hun naam staan, maar nu dan eindelijk ook het debut album “3 Cheers for the Misery”. In 2007 hebben deze metalen Belgen al op Wacken Open Air gespeeld tijdens de Wacken Metal Battle, hier kwamen ze als vierde uit de bus. En nu dan dus hun debuut plaat uitgebracht in eigen beheer, volledig zelf geproduceerd en gemixt. Hieronder een impressie van deze plaat.

De plaat begint met titeltrack “3 Cheers For The Misery” en opent na het intro met een lekkere bay-area thrash riff. Wanneer de zanger invalt hoor je meteen de invloed van Metallica, hoewel de zang wel wat rauwer is dan die van James Hetfield. Ook valt op dat de jongens weten hoe ze met hun instrumenten om moeten gaan en hoe ze nummers moeten schrijven. Vloeiende overgangen tussen de verschillende delen van het nummer. Tot dat het nummer bij het middenstuk komt is er niets aan de hand en klinkt de plaat als een klok. Maar in het middenstuk haalt de zanger zijn cleane zang uit de kast en dat had hij beter niet kunnen doen. Een aantal uithalen gaan volledig vals en ook de rest is niet echt zuiver. Ook in de andere nummers op de plaat hadden de cleane stukken van de zanger beter achterwege kunnen blijven. Gelukkig is de muziek op deze plaat wel erg sterk, de plaat zit boordenvol sterke bay area riffs, strak en creatief drumwerk en leuke gitaar solo’s. Ook een sterk punt is de variatie binnen de nummers, er zitten een hoop tempowisselingen in en de houden de nummers erg interessant. Vooral de mid-tempo stukken beuken enorm en hebben lekkere grooves. Ook mijn complimenten voor de erg overzichtelijke en goed uitgebalanceerde productie van deze jongens. Ieder instrument heeft z’n eigen plekje en weet dat goed op te vullen. In tegenstelling tot veel metal platen van tegenwoordig is ook de basgitaar erg goed te horen in deze productie en dat is zeker wat positiefs.

Kortom, ‘3 Cheers For The Misery’ is een debut album waar Krossbreed erg trots op mag zijn. Alleen zou de zanger kunnen overwegen om z’n cleane zang achterwege te laten, want dat is echt wel een minpunt voor deze plaat. (Bram Heijs)

01. 3 Cheers For The Misery
02. Ashes Of Tomorrow
03. Fractions