Homo Iratus Truth Conquers All

Self Release

Homo Iratus

Na een hiatus van zo’n zes jaar is het Griekse Homo Iratus weer bij elkaar. De band stuurde mij onlangs hun nieuwste product, de in eigen beheer opgenomen EP ‘Truth Conquers All’ toe. Het pakketje bevatte naast het fraaie artwork ook een degelijk promoblaadje voorzien van foto’s en biografie. Daar kunnen nog heel wat band van leren en daarmee kan de band meteen op een pluspunt rekenen. ‘‘Truth Conquers All’ werd opgenomen in de The Mix studio in Thessaloniki en is de opvolger van het in 2004 verschenen ‘Apocalypse”.

De vier nummers die we voorgeschoteld krijgen op ‘Truth Conquers All’ liggen volgens de bijgeleverde informatie het deathcore straatje, echter ik denk dat we hier meer kunnen spreken van lompe deathmetal. Luister maar eens naar opener “Impunity”, zanger Angelos is voorzien van een vrij zware grunt en de core invloeden zijn dan ook ver te zoeken. De EP gaat vervolgens verdeer met het snelle “Audeamus”, waarbij het midden stuk een heerlijke groovende muzikale partij bevat. “Culture Of Fear” is een uptempo deathmetal track, voorzien van degelijk gitaarwerk, gesproken stuken tekst en stevige drumpartijen. Het afsluitende “Ka Mate” is opnieuw voorzien van snelle riffs en krachtige drums, echter de zangpartijen doen me wel wat aan Sepultura’s “Roots” denken.

Al met al duurt dit schijfje net iets meer dan tien minuten, niet echt veel voor vier songs. De band weet echter een prima zelf gefinancierd schijfje af te leveren waarmee de band hoopt de belangstelling van een label te kunnen trekken.

01. Impunity
02. Audeamus
03. Culture Of Fear