Hazy Hamlet Forging Metal

Self Release

Website : Hazy Hamlet

Een voorliefde voor metal in Zuid-Amerika is op de een of andere manier toch altijd iets intenser dan hier op het Europese vasteland of elders. Geen wonder ook dan dat er nog die-hard fans rondlopen in Brazilië die zweren bij ouderwetse heavy metal. Zo ook Hazy Hamlet, uit Maringá, Paraná. Hoewel ze al 11 jaar bestaan, ligt er nu pas na 2 demo's en een single een full-length album van de heren op tafel. Helemaal zelf geproduceerd en in eigen beheer uitgebracht is dit een werkje van noeste arbeid geweest waar jaren van bijschaven van nummers vooraf aan zijn gegaan. Er is zoveel mogelijk gewerkt met analoge apparatuur om de echte heavy metal-spirit te behouden en zo authentiek mogelijk te klinken.

Of dit een slimme zet is geweest vraag ik mijzelf al af bij het eerste nummer. De intro 'The Beginning of the End – Part I' doet niet zoveel, want meer dan gesproken tekst over wat keyboard-aanslagen is het niet. 'The Beginning of the End – Part II' legt echter in een keer wat manco's bloot. De drums klinken niet slecht, maar hadden wat minder flets kunnen klinken. De gitaren hadden ook meer op de voorgrond gemogen. En eerlijk is eerlijk, ik ben niet echt onder de indruk van de zang van zanger Arthur Migotto. Het klinkt nu alsof de beste man het te serieus probeert om indrukwekkend te klinken en dat komt hem niet ten goede. Er zit geen enorm accent op zijn Engels, maar op de een of andere manier is het geen prettige stem om naar te luisteren. Hoewel hij genoeg wordt ondersteund door de rest van zijn band wat betreft meezingen, is er niet echt een klik. 'Black Masquerade' komt al iets beter uit de verf, hoewel de balans in de mix nog steeds niet goed staat, wat de rest van het album zo blijft. Niettemin is deze compositie wel iets beter uitgewerkt dan de vorige en is het gewoon simpele heavy metal wat de klok slaat. Vooral gitarist Júlio Bertin laat horen dat hij wel iets in zijn mars heeft en tilt eigenlijk in zijn eentje het niveau op. 'Field of Crosses' is een onvermijdelijke semi-ballad en er zijn wel vaker wat rustige intermezzo's. Verder doet de band wat ze kunnen en maken ze gewoon heavy metal.

Om een lang verhaal kort te maken, is het debuut-album van deze band, ondanks hun bestaan van meer dan een decennium, niet echt een schot in de roos. Daarvoor schort er teveel aan de mix, zang en de algehele composities op het album. Als je een grote fan bent van heavy metal zal dit je vast wel bekoren, maar voor veel mensen zal er toch net iets te weinig te vinden zijn op dit album om het de aanschaf waard te maken. (Thomas van Golen)

01. The Beginning of the End - Part 1
02. The Beginning of the End - Part 2
03. Black Masquerade