FeedForward Upstream

Eigen Beheer

FeedForward

Begin december 2011 is het tweede album van de Nederlandse progressieve rock/metal band FeedForward verschenen en heeft de titel ‘Upstream’ meegekregen. Deze band bestaat sinds 2002 en bracht in 2007 in eigen beheer het debuut ‘Barefoot & Naked’ uit, dat uiteindelijk in 2008 via het inmiddels ter ziele gegane Rusty Cage Records opnieuw werd uitgebracht. Met deze nieuwe release heeft zangeres Biejanka plaats gemaakt voor nieuwkomer Patrice en ik moet toegeven, de zangkwaliteiten van Patrice bevallen mij zeer goed.

Het album gaat van start met het instrumentale “Ahead Of Echoes” waarmee de band haar kwaliteiten meteen ten toon spreidt. Vervolgens gaat het album verder met “Deepest Thoughts”, voorzien van de rustgevende zangpartijen van Patrice, prima gitaarwerk, verschillende tempowisselingen en mooie keyboardlijnen. Ook de volgende songs liggen in hetzelfde straatje. Luister bijvoorbeeld maar een naar het sterke “As Time Goes By”, of het up-tempo “Relevant”, dat voorzien is van prima riffwerk, krachtige drumpartijen en subtiele keyboardpartijen. Wat betreft de zangpartijen van Patrice, deze worden niet overdreven zoals bij veel vrouwelijk collega’s uit de gothic hoek. De enigszins lage rock stem van Patrice past gewoon prima bij de sound van de band. “As One” is vervolgens een mooie ballad, maar luister ook eens naar het sologedeelte halverwege het nummer “Promises”. Het album wordt op gepaste wijze afgesloten met het sfeervolle, ruim twaalf minuten durende “For Now” waar de band werkelijk alles uit de kast weet te halen.

Met ‘Upstream’ heeft FeedForward opnieuw een zeer degelijk album weten af te leveren, zeker voor een product dat in eigen beheer is opgenomen en geproduceerd. De band weet hoe ze nummers moeten schrijven, en ook speltechnisch zit het allemaal wel goed. De mix van progressieve metal met melodieuze metal, voorzien van vrouwelijke vocalen werkt wat mij betreft prima. ‘Upstream’ is dan ook een waardige opvolger van het debuutalbum, waarmee er eigenlijk niets meer in de weg staat om bij een groter publiek door te breken.

01. Ahead Of Echoes
02. Deepest Thoughts
03. Thin Ice