Exivious Exivious

Self Release

Website: Exivious

Voor de liefhebbers van rare en ingewikkelde muziek, komt het Nederlandse Exivious met hun eerste album, simpelweg getiteld Exivious. De voor 50% uit Cynic en 25% uit Textures leden bestaande band heeft ervoor gekozen om dat in eigen beheer te doen.

Niet geheel onbegrijpelijk, aangezien ze hun “fusionmetal”, zoals ze het zelf getiteld hebben van alle compromis geschoeid is. Zonder vocalen en instrumentaal gezien gaat het ook alle kanten op. Wat dat betreft is de term fusionmetal prima gekozen. We horen, uiteraard, zware invloeden van Cynic terug. Hoe kan het ook anders, als een van de huidige Cynic gitaristen het project opgezet heeft? Het gitaargeluid is loepzuiver en je hoort van alle instrumenten, zelfs de bas precies wat ze spelen. Dat is toch wel eens anders geweest, ook in het genre van de meer technische muziek. Wat je verder nog kan verwachten zijn interessante composities, waarin veel vrijheid is voor alle muzikanten, lekkere vloeiende solo`s en een bak jazz invloeden die zich vooral laten kenmerken door de lange composities. Vanwege het ontbreken van vocalen, houden deze zich ook niet aan enige ge-eikte patronen. Daarmee kom ik ook op het enige kritiek punt op deze plaat. Het is wel “muziek voor muzikanten”, zoals het zo mooi genoemd wordt af en toe. Persoonlijk hou ik er zeker wel van, en met deze kanttekening mag een ieder zelf kiezen of hij deze plaat in zijn laatje laat schuiven.

Aanrader voor fans van Cynic (duh), latere Death, Ephel Duath en misschien zelfs Dream Theater. In elk geval een puike release van een talentvolle Nederlandse band. (Koos van Marle)

80/100

01. Ripple of a Tear