Evil Invaders Evil Invaders

Self Release

Evil Invaders

Bij de naam Evil Invaders moest ik meteen denken aan het album van het Canadese Razor uit 1985. De Belgen zullen de band ongetwijfeld ook als voorbeeld hebben gezien want het is speed/thrash metal wat de klok slaat op deze EP welke met z’n duur van 27 minuten al bijna een volledige plaat genoemd kan worden.

De band maakt prima muziek, vergelijkbaar met oude Exodus, Destruction en je hoort er ook wel wat Gama Bomb in. Hoge uithalen, thrashy riffjes, overdosis energie en gaan maar. Zeker bij de nieuwe garde metalheads die als een blok vallen voor (neo-)thrash en de bijbehorende kleding dragen is dit hard op weg om een publiekslieveling te worden. De opener “Victim of Sacrifice” laat al horen wat de band in z’n mars heeft, en bij “Driving Fast” heb je ook het gevoel alsof je in een auto zit, bestuurd door een op hol geslagen Dave Mustaine die er nog even wat Megadeth-riffs extra bij uitstrooit. Het zal weinig mensen gegeven zijn om hierbij live te blijven staan. Zelfs ik krijg de neiging om als een debiel de trap op en af te gaan rennen terwijl ik ondertussen twee bier achterover sla. “Tortured By The Beast” doet het iets rustiger aan en laat ruimte voor iets meer melodieus solowerk in plaats van gieren, gieren, gieren. Niks mis met gieren, allesbehalve, want dat wordt ook gedaan in instrumentaaltje ”Speed Division”. Ook “Alcohol Maniac” bevat genoeg sologeweld om het iedereen naar de zin te maken. Afsluiter “Evil Invaders” is weer iets langzamer maar grootser en een goed einde aan deze zeer vermakelijke EP.

Toegegeven, het is niks nieuws, en niks supergaafs, maar voor een potje meer-dan-prima speed-metal kan je deze Belgen wel vragen. Benieuwd wat de full-length gaat opleveren. (Thomas van Golen)

01. Victim of Sacrifice
02. Driving Fast