Endless Cycle Into The Opague

Eigen Beheer

Endless Cycle

Het debuutalbum, getiteld ‘Into The Opague’ van het Zeeuwse Endless Cycle zal op 26 november in eigen beheer uitkomen. De band werd in 2005 opgericht en wist eerder dit jaar de Zeeuwse finale van de Metal Battle te winnen, een prestigieuze bandwedstrijd waarbij de landwinnaars op het grote Wacken mogen spelen. Het geluid van de band is een combinatie van death, thrash en progressieve metal, waarbij de band tevens enkele progressieve jaren '70 rock invloeden in hun spel weet te mixen tot een complex geheel.

Het album gaat van start met het krachtige “Creation Of Nothing”. Het eerste wat eigenlijk opvalt zijn de stevige grunts van Boris van der Weij, verder is de song voorzien van harde riffs, snelle drumpartijen en diversen tempo wisselingen. De rustige passage halverwege het nummer doet me vervolgens wat aan het werk van Opeth denken. “Released” is voorzien van uptempo gitaar- en drumwerk en diepe grunts. Ook “Blueprint (Aquaphobia)” kent een hoog tempo, maar de song is tevens voorzien van enkele rustige passages. Een van de sterkere nummers van het album is het ruim negen minuten tellende “Opaque Portrait”. De song is voorzien van wisselende passages, waarbij de stevige grunts worden afgewisseld met cleane zanglijnen en ijzingwekkende sceams. Ook de rest van de songs op het album zijn voorzien van dezelfde ingrediënten, waarbij “Pride” het album op gepaste manier afsluit.

Met ‘Into The Opague’ heeft de band een degelijk album afgeleverd waarbij de band verschillende invloeden heeft weten te combineren tot een krachtig geheel. De productie is echter net wat onder de maat, dit komt waarschijnlijk doordat de band dit album in eigen beheer heeft opgenomen. Zo staan de zangpartijen wel erg op de voorgrond en zo staan de gitaarsolo’s ineens erg hard in de mix. Ik denk dan ook dat de band met een sterkere productie en de juiste mix nog net wat beter had kunnen scoren. De volgende keer zou het dan ook wijs zijn iemand van buitenaf in te huren. Voor wie Endless Cycle eens live aan het werk wil zien, op 26 november zal de band hun album aan het publiek presenteren in de Mezz te Breda. Tevens is het album via de website van de band te bestellen voor slechts 15 euro.

01. Creation Of Nothing
02. Released
03. Blueprint (Aquaphobia)