Empire Of The Scourged Transcend Into Oblivion

Eigen Beheer

Empire Of The Scourged

De band Empire Of The Scourged werd in 2008 opgericht. De band kent zijn oorsprong in Reeuwijk. In de gelederen vinden we onder meer voormalig leden van bands als Weltbrand, Styxian Industries, Bleeding Gods, Debauchery en Houwitser terug. Deze vijf nummers tellende EP is het eerste album dat de heren (in eigen beheer) uitbrengen. Voor het gemak rekenen we de twee nummers tellende promo, die oktober 2013 verscheen niet mee omdat deze nummers ook op deze schijf te vinden zijn. Volgens eigen zeggen omschrijft de band hun muziek als avant garde industrial death metal en is men beïnvloed door acts als Nocturnus, Phlebotomized, Aborym, Emperor en Mysticum.

Het album gaat van start met “Der Wanderer über dem Nebelsee”, waarbij de song voorzien is van krachtige drumpartijen, laag gestemde gitaren en donkere, rauwe grunts. Het opvallendste detail is echter dat dit alles overschaduwd wordt door elektronische samples en synthesizergeluiden die de song een spookachtig, duister sfeertje meegeven. Tijdens “Hollow Machinations of the Foul Spirited” worden de donkere grunts afgewisseld met ijzige screams, maar ook is de song opnieuw voorzien van een creepy sfeer door de toegevoegde synths. “Trapped in this Massive Process” gaat van start met een elektronisch geluid, waarna al snel de rest van de band invalt. Verder is de song naast de eerder genoemde elementen voorzien van vele breaks, riffs en samples. “Foul Machinations of a Hollow Spirit” zorgt vervolgens voor de nodige afwisseling en lijkt mede door de vele lagen en meerdere stemmen die gebruikt worden meer op een soundtrack van een goede horror film. Tijdens het afsluitende “A Scarred Horizon” gaat de band er net als de eerste twee tracks op deze Ep weer bikkelhard tegenaan.

Al met al heeft Empire Of The Scourged met ‘Transcend Into Oblivion’ geen gemakkelijk album afgeleverd. Ik heb dan ook enkele luisterbeurten nodig gehad om het geluid van de band te doorgronden. Natuurlijk is dit geen commentaar en moet een album ook groeien. De verschillende invloeden, lagen en structuren worden tot een krachtig geheel samengesmolten waardoor een afwisselend geheel ontstaat dat mij wel bevalt. Verder is de productie van een uitstekende kwaliteit en fans van extremer death metal moeten deze release zeker eens een kans geven. Voor wie geïnteresseerd is in deze E, hij is te verkrijgbaar als gelimiteerde digipack (€6), cassette (€5) en normale jewel case (€5) uitvoering via de website van de band.

01. Der Wanderer über dem Nebelsee

02. Hollow Machinations of the Foul Spirited

03. Trapped in this Massive Process