Earupt Belief / Relief

Eigen Beheer

Website: Earupt

Het Belgische Earupt heeft eind 2013 hun debuut album, getiteld ‘Belief / Relief’ in eigen beheer uitgebracht. Nu had ik nog nooit van de band gehoord, maar de band bestaat al sinds 1998. Het album werd opgenomen in de Mark Dahl Studios en gemixt en gemasterd door Brett Caldas-Lima in de Tower Studios. Wat we voorgeschoteld krijgen zijn een veertiental groove thrash songs die in het straatje liggen van een band als Channel Zero. Drie van de nummers van dit debuut waren overigens al terug te vinden op de uit 2012 stammende promo ‘Time To Kill’.

Het album gaat van start met “Freakshow” dat voorzien is van laag gestemde gitaren en enigszins rappende zangpartijen. Bij deze zangpartijen ligt nu meteen het knelpunt, deze klinken net wat te licht en hadden wat mij betreft donkerder mogen klinken. Het gaat vervolgens verder met het uptempo “Heaven Came Down”, waarbij de song voorzien is van stevige riffs, snelle drumbeats, gierend gitaarwerk en meezingbare refreinen. “Let Go” is een groovende song, voorzien van een melodieus refrein, waarop het verder gaat met het krachtige “One Step Beyond”. Het enige minpunt wat ik kan ontdekken zijn eigenlijk de zangpartijen, deze klinken net niet krachtig genoeg. Ook de resterende songs op het album zijn voorzien van eerder genoemde elementen waarbij de nummers technisch gezien prima in elkaar zitten en voorzien zijn van de nodige afwisseling. Luister bijvoorbeeld maar eens naar een nummer als “Space Between Us”, waarbij de zangpartijen me dit in tegenstelling tot de resterende songs op het album wel bevallen.

Al met al weet de band met ‘Belief / Relief’ een degelijk debuut af te leveren. Natuurlijk valt er wat te zeggen over de productie en de mix die net wat vetter had mogen klinken. De band nam deze release echter in eigen beheer op zonder een al te groot budget en dan mogen we zeker niet klagen. De krachtige riffs, het gitaarwerk, de afwisseling en groove maken echter een hoop goed, waarbij de band nog net boven de middenmoot uitstijgt.

01. Freakshow
02. Heaven Came Down
03. Let Go