Dr Doom / Collision Split CD

Scrotum Jus Records / Everyday Hate Records

Website: Dr Doom
website : Collision

Twee Nederlandse grindcore bands die samen een split uitbrengen. Voor de liefhebber is dit natuurlijk smullen. Grind in het straatje van Nasum en Napalm Death, dat kun je mij wel voorschotelen. Beide bands zijn met respectievelijk 5 en 6 nummers vertegenwoordigd op deze titelloze split-cd, en laten horen internationaal mee te kunnen in het genre.

Dr Doom opent zijn deel van deze split CD met een intro dat aanzwelt tot het openingsnummer “Few Dead Men”, waarbij de band meteen in hoge blast snelheid vertrekt. Technische riffs en hysterische zang a la Nasum is wat je kan verwachten op de volgende vier nummers. Een band die zijn naam in de scene snel aan het vestigen is, en terecht. 100% DIY volgens het boekje en dat is eigenlijk niet te horen. Prima gemixt, alle instrumenten komen goed naar voren, waarbij vooral de drums en gitaar opvallen. Strakke creatieve drums, en originele riffjes, prima werk allemaal. Om de hardcore achtige schreeuw van Eli te ondersteunen brult gitarist Mart ook nog een potje mee zo af en toe, en die doet dat ook niet onverdienstelijk. Bij een death metal band zou hij op vocalen prima mee komen. Lekkere eerste helft van deze split.

Aan Collision de eer om deze split CD af te sluiten, en zij doen dat zeker niet onverdienstelijk. De aanpak van deze band is wat meer hardcore georiënteerd dan Dr Doom, maar dat houdt het wel interessant. Je hoort duidelijk dat er een andere band aan het werk is, met een wat meer punkachtige sound. Bij deze band zijn ook wat meer rustpuntjes te vinden, door wat breaks en niet continu door blasten op topsnelheid. Ook leuk is de Heideroosjes cover “Not In My Backyard” die ik overigens niet als zodanig herkende. Vocaal komt Collision iets gevarieerder over dan Dr Doom, vanwege de twee zangers die allebei een leuke brul hebben.

Kortom een prima kennismaking met 2 relatief nieuwe grindbandjes van eigen bodem. En als je het toch niks vind is het in ieder geval met 25 minuutjes afgelopen! (Koos van Marle)

Dr Doom
01.Intro