Dictated Summary of Retribution

Self Release

Dictated

Een sympathieke deathmetal band met stoere vrouwen en ook nog eens van Nederlandse bodem. Dictated is een nog vrij verse band maar heeft wel al een demo uitgebracht in de vorm van ‘Suppressing All Who Refuse’ in 2008. Deze demo was al veelbelovend. Dus is het nu aan mij om het debuutalbum “Summary of Retribution” te bespreken.

De stijl van de band valt het best te omschrijven typische Amerikaanse death metal, voorzien van straffe blastbeats, brute beukstukken en droge, diepe grunts. Luister bijvoorbeeld maar eens naar opener “Forgive The Frail”, of het krachtige “The Pleading Nation”. Stilzitten is dan ook erg lastig, ondanks dat de songs vrij recht toe, recht aan metal zijn. Dat neemt echter niet weg dat het album verder op muzikaal gebied keurig in elkaar zit, niet te ingewikkeld maar wel vloeiend. Tevens is een mooie rol weggelegd voor de dames op gitaar en ook de zanger Sven doet zijn werk naar behoren. De beste songs zijn echter voor mij toch wel “Lack Of Purity” en het laatste nummer “Ultimate Retribution” waarbij de vette riffs, de nodige blastsbeats en tempowisselingen erg mooi in elkaar overlopen. Na het laatste nummer krijgen we dan nog een verrassing in de vorm van het niet genoemde outro voorgeschoteld.

Met ‘Summary of Retribution’ heeft de band een zeer degelijk debuut afgeleverd. Het enige nadeel dat ik dan ook kan ontdekken is dat de speelduur nogal aan de korte kant is. Verder is de productie redelijk in orde. Het klinkt lekker en er is niets buiten proporties, behalve misschien de drums die op sommige momenten een tikkeltje minder hadden gekund en de gitaren net wat beter in de mix hadden mogen staan. Echter voor een eigen beheer cd is dit erg goed gedaan. Nu snel op zoek naar een label en veel meer optreden en touren maar dan wel in het voorprogramma van een degelijke deathmetal band en liefst dwars door Europa. Dan zal de fanbase snel groeien, voor alle deathmetal fans, zeg ik: gewoon aanschaffen dit album. (Talitha Martijn)

01. Forgive The Frail
02. History Repeat
03. The Pleading Nation