Deathonate Walk The Line

Self Release

Website: Deathonate

Enige tijd geleden vond ik de EP ‘Walk The Line’ van het uit Drachten afkomstige Deathonate op mijn deurmat,  mede door de drukte van de afgelopen maanden was deze schijf echter op de stapel “nog te bespreken cd’s” blijven liggen, maar hierbij dan alsnog een korte review.

Wat meteen opvalt als ik de cd opzet is het hoge Children Of Bodom gehalte, dit wordt mede veroorzaakt door het melodieuze gitaarspel van gitaristen Rudmer en Harry die de ene na de andere riff tevoorschijn toveren, die dan weer worden afgewisseld met vele gitaarloopjes en solos’ en dan zijn er nog de keyboard partijen van Klaus die het COB gevoel versterken. Niet dat de vijf songs op ‘Walk The Line’ slecht zijn, dat zeker niet, luister maar eens naar opener “Deathrow... Walk The Line“ of het afsluitende “Final Scream“. Verder zijn de grunts ook prima in orde, al met al heeft Deathonate een aantal zeer degelijke songs weten te schrijven, ik ben dan ook benieuwd hoe de band het er live vanaf brengt. Het enige minpuntje aan dit schijfje zijn in mijn opzicht de keyboard partijen, die het grootste deel van het album de boventoon voeren.

De productie is verder redelijk in orde, echter verwacht hier geen topkwaliteit want de band heeft met deze release waarschijnlijk alles uit eigen zak moeten betalen en daarom kunnen we hier ook stellen dat Deathonate een bovengemiddeld album heeft weten af te leveren. Echter zal de band in de toekomst nog net wat meer eigen inbreng en originaliteit moeten brengen om de concurrentie voor te blijven.

Harry – Guitars, Vocals
Rudmer – Guitar
Klaus – Synth, Samples