Dead At The Scene Sharktopus

Eigen beheer

Dead At The Scene

Dead At The Scene is een nog vrij jonge, progressieve metalcore band. Het nieuwe album van deze Schotten heeft de titel ‘Sharktopus’ meegekregen en werd opgenomen onder leiding van Nick Scholey (Azriel, Flood Of Red, Yashin) en bevat vijf songs.

Het album opent met het krachtige “Daae” waarbij de vele riffs elkaar in hoog tempo afwisselen. Verder bevat de song brute vocalen, technische breaks en uitstekend drumwerk waarbij ik een beetje moet denken aan een mix van het brutere werk van Killswitch Engage en The Dillinger Escape Plan. Maar ook het volgende “Echoes” is een prima song. Na het brute beginstuk, waarbij stevige screams en grunt afgewisseld met cleane vocalen, laat de band horen ook het rustigere werk te beheersen. De song gaat vervolgens naadloos over in het instrumentale “Fireworks”, voorzien van prog/post-rock passages waarbij de klasse van de individuele bandleden goed waarneembaar is. “Turns Out He's Luke’s Father” is een stevige en uptempo track voorzien van typische deathcore riffs. Het album wordt vervolgens afgesloten door “Paint The Sky”, waarbij de prog achtige intermezzo’s worden afgewisseld met brute riffs waardoor het nummer voor mij een van de betere songs van het album is.

Ondanks dat de band deze EP geheel in eigen beheer heeft opgenomen weet Dead At The Scene met deze release een professioneel album af te leveren. Het artwork moet niet al te serieus genomen worden, en ook de teksten zijn voorzien van de nodige humor. Echter met de juiste promotie moeten zie ik de toekomst van Dead At The Scene toch zeker wel positief tegemoet.

01. Daae
02. Echoes
03. Fireworks