Crossroad To Damnation Frozen In Time

Self Release

Crossroad To Damnation

Onlangs is de ep ‘Frozen In Time’ van de Nederlandse progressieve death metal band Crossroad To Damnation verschenen. De band werd in 2008 opgericht en heeft het album geheel in eigen beheer opgenomen. Wat betreft de naam van de band, deze is afkomstig van de historische weg in Rome waar criminelen werden gekruisigd, waarna ze in de open lucht te rotten hingen als waarschuwing voor anderen. De band noemt zelf invloeden van bands als Death, Megadeth, Opeth en Dream Theater, niet de minste zullen we maar zeggen. Wat dat betreft waren dit de huishoudelijk mededelingen en nu snel over naar de muziek.

Opener “Frozen In Time” gaat van start met een kort instrumentaal riedeltje, waarna zanger Johan van der Meijden invalt. Wat meteen opvalt is dan de cleane zangpartijen nogal dun en terughoudend zijn en hier en daar zijn deze ook niet helemaal zuiver en stemvast. Wat betreft de grunts, deze bevallen me dan weer een stuk beter. Verder bevat deze song een aantal leuke overgangen. Maar wat ik eigenlijk mis bij deze song is kracht en venijn, dit is iets wat ik tijdens het beginstuk van het volgende “The Selfproclamed” wel terughoor. Verder is deze song ook voorzien een aantal leuke riffs, degelijke drumpartijen. Tevens zijn er een aantal jazzy bassloopjes in de song verwerkt, die me uitermate goed bevallen. Echter de cleane zang halverwege de song had voor mij niet gehoeven. Deze korte EP wordt afgesloten met het titelnummer “Crossroad To Damnation”. Een midtempo song die opnieuw voorzien is van degelijke riffs, afwisselende passages en prima grunts. Verder weet de band tijdens deze song naar een prima hoogtepunt toe te werken.

Crossroad To Damnation weet in een tijdsbestek van zo’n twintig minuten een prima visite kaartje af te leveren. De songs op deze EP zijn van een goed niveau. Waar het echter aan ontbreekt is een wat fellere en vettere productie. Natuurlijk moeten we hier niet te zwaar aan tillen, want het blijft als beginnende band niet gemakkelijk om zelf wat voor elkaar te krijgen in de nogal beperkte metalscene. Voor wie geïnteresseerd is in deze demo, deze is voor slechts 5 euro te bestellen door even een mailtje te sturen naar crossroadtodamnation@gmail.com.

01. Frozen In Time
02. The Selfproclamed
03. Crossroad To Damnation